Spørgsmål:
Jeg har haft sex her på det seneste vi bruge et kondom , hvor at min kæreste der spermede i kondomet han tog det af og måske sad i sådan højest 7 minutter og derefter puttede den ind igen uden kondom, nu er jeg nåede til der hvor min menstruation skulle komme men den er ikke kommet kan der være en changce Gor at jeg er gravid eller er min menstruation bare forsinket fordi jeg tænker for meget over det

Svar:
Hej! I den situation, du beskriver, kan der godt være en chance for graviditet og at den udeblevne menstruation kan være et tegn på graviditet.  Derfor er det en god idé, hvis du tager en graviditetstest for at finde ud af, om du er blevet gravid.
Det gode ved at tage en graviditetstest er, at hvis den viser, du er gravid, så kan du nå at beslutte dig for at få abort (hvis du ønsker det) eller tænke over, hvordan det vil være at føde og have et barn.
Det er nemt at lave en graviditetstest selv, fordi du kan købe testen mange steder, fx. på apoteket, i Matas eller et supermarked.
Du kan også få lavet en graviditetstest hos en læge, men så skal du snakke med dine forældre først, fordi du er under 15 år. Det kan måske være en god ide at snakke med dem under alle omstændigheder, fordi de så kan hjælpe dig også, hvis du er gravid. Hvis du er nervøs for dine forældres reaktion, kan du prøve at snakke med os først om, hvordan du kan håndtere snakken med dem - du kan fx forklare dem, at I faktisk brugte kondom og derfor havde tænkt på beskyttelse.
Du får her nogle links til undersider på Sexlinien, hvor du kan læse mere:
Uønsket gravid
Abort
Abort, når du er under 18 år
Graviditetstest
Tegn på graviditet
Vi håber, du har fået nogenlunde svar på dit spørgsmål. Du kan ringe til os eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19, hvis du gerne vil have mere rådgivning.
Hilsen Sexlinien, XX7.