Spørgsmål:
Skal spøger fra en ven. 1. Kan en pige bløde hvis hun har været gravid i 2 måneder 2. Kan en pige først opdage at hun er gravid efter 2 måneder

Svar:
Hej! 1) En pige kan ikke få sin menstruation, hvis hun er gravid i 2. måned, men hun kan godt bløde af andre grunde. Så vil blødningen ikke vare flere dage og blodet vil være frisk at se på modsat menstruationsblod. Når en pige er gravid, danner kroppen et hormon som gør, hun ikke får menstruation.
2) En pige kan sagtens først opdage en graviditet efter to måneder - det kan være fordi, hun ikke har tænkt over, om hun kunne være gravid. Hun kan også have uregelmæssige menstruationer, så hun i forvejen er vant til ikke altid at få sin menstruation med fx. 28 dages mellemrum. Nogle gange kan man også have så meget andet at tænke på, så man ikke lige tænker over det, fx. på grund af en eksamen eller opgave, problemer derhjemme eller lignende.
Måske kan din ven have interesse i at læse nogle af vores undersider her på Sexlinien, fx om hvad man kan gøre, hvis man er uønsket gravid eller om mænd og abort. I kan også læse om, hvordan man kan få en abort eller en graviditetstest.
Har du eller din ven flere spørgsmål, kan I skrive igen - eller I kan ringe og tale eller chatte online med en af os rådgivere. Vi sidder her mellem kl. 15-19 på hverdage.
Hilsen Sexlinien, XX7.