Spørgsmål:
Menstruation er forsinket med 10 dage, er på dag 39 af min cyclus. Hej jeg har stadig ikke fået min mens og er ikke på anden prevention end condomer. Sidst min kæreste var her var jeg i min ovultions uge sp brugte derfor også extra safe kondomer. Men er begyndt at mistænke nået er galt da den stadig ikke er kommet i nu. Jeg har taget en graviditets test, men troede man skulle tisse direkt på testen, men åbenbart skulle man tisse i en kop og så dyppe den i. Testen var negativ men er bange for den var falsk negativ nu. Skal jeg tage en til test eller skal jeg vente? Er virkelig bange for at blive gravid, vil overhovedet IKKE, da jeg er så ung. Hvis jeg var ville jeg heller ikke kunne gå til min mor for abort og ville skulle gøre i hemmelighed. Men skal snart på ferie så ved ikke hvordan jeg får det gjort i tide.

Svar:
Hej! Kondomer beskytter ret godt, hvis de bruges korrekt, så måske testen faktisk er negativ. Men det er sikkert en god idé, du tager testen igen og gennemfører den efter vejledningen. Så kan du fjerne frygten for at den er falsk negativ. Hvis den viser negativ igen, kan du nemlig tage på ferie uden at være så bekymret.
Hvis testen er positiv, skal du vide, at du har helt frem til udgangen af uge 12 i graviditeten til at få abort i. Så du har tid til at nå at få en abort, når du kommer hjem fra ferie. Imens du er på ferie, kan du måske finde ud af at få en tid ved en læge til, når du kommer hjem. Du skal fortælle lægen, at et drejer sig om graviditet og abort samt at det er vigtigt, dine forældre ikke får noget at vide.
Læs evt. mere om abort og hvordan ugerne skal regnes ud her på vores emneside om abort
Det er muligt at få en abort uden at dine forældre får det at vide, hvis det gør, at dine forældre vil straffe dig, smide dig ud eller på anden måde udsætte dig for mistrivsel. Du kan læse mere om, hvordan mindreårige kan få en abort her på vores side.
Du skal have samtykke til aborten fra Abortsamrådet i din kommune, når du ikke kan spørge dine forældre. Du kan bede lægen om at kontakte samrådet, men du kan også selv kontakte Regionshuset og bede om at tale med abortsekretariatet. Man skal have en samtale med to personer fra samrådet, når man søger. Faktisk kan du også godt få abort efter uge 12-grænsen, men helst så tæt på den grænse som muligt. Du skal også have en tilladelse fra Abortsamrådet til en sen abort.
Vi håber det bedste for dig i din situation - du kan altid skrive, ringe eller chatte med os, hvis du får brug for det.
Hilsen Sexlinien, XX7.