Spørgsmål:
hej med jer… jeg er en pige på 14 år og er bange for at jeg er blevet gravid. min menstruation er forsinket og jeg har ikke råd til en graviditetstest. hvad gør jeg??

Svar:
Hej! En graviditetstest kan koste mellem 35 kroner og op til 100 kroner - de er altså ikke allesammen lige dyre. Du kan prøve at kigge efter dem i både supermarkedet, i Matas  og på apoteket. Måske kan du bede ham, du havde sex med, om at betale halvdelen? Ellers er det gratis at blive graviditetstestet oppe ved lægen og det er fortroligt. Du kan læse mere om graviditetstest her på vores side.
Du kan prøve at aftale en tid hos lægen selv, men du skal selvfølgelig bruge dit gule sundhedskort eller have sundhedskortet på din mobil, hvis du skal det. Når det handler om graviditet, graviditetstest og abort, mån du gerne bruge en anden lægen end den, der står på dit sundhedskort.
Fordi du er under 15 år, vil dine forældre blive informeret fx ved at de kan læse din journal. Måske kan det være en god idé, hvis du selv fortæller det til din mor eller far, at du har brug for en graviditetstest? Så kan en af dem enten købe den eller sørge for, at du får en hurtig tid ved lægen. Mange forældre vil rent faktisk gerne hjælpe med det, fordi de mener det er for tidligt at få børn, når man er 14 år.
Det er vigtigt, du gør noget, hvis menstruationen bliver ved med ikke at komme, så du fortsat har mulighed for at få en abort. En abort skal nemlig ske inden udgangen af den 12. graviditetsuge. Du kan læse mere om abort og abort for mindreårige her på Sexlinien.dk.
Vi håber, du kan bruge svaret - eller skan du skrive igen, men du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.