Spørgsmål:
Hej jeg er næsten fjorten og kunne måske godt tænke mig at begynde at se porno, er det en god ide? Og hvis det er hvordan så?

Svar:
Hej og tak for dine spørgsmål!
Hvis man har lyst og er nysgerrig på det, kan man godt prøve at se porno når man er næsten fjorten år. Vi anbefaler ikke bestemte pornosider, men det er ikke svært at finde frem til på internettet. Nedenfor skriver om nogle af de ting, man skal være opmærksom på, hvis man gerne vil se porno. Nogle af de problemer, som vi skriver om, er meget på de 'større' pornosider. Det kan være en idé at prøve at søge på f.eks. 'ethical' porno, som er porno, der er lavet på en måde, hvor de prøver at undgå nogle af de dårlige ting, som porno kan være. Men uanset hvor man ender, er det vigtigt at man ser pornoen med nogle forbehold:
Det er vigtigt, at man husker, at pornofilm ikke viser sex, sådan som det er i virkeligheden. Sex i pornofilm kan være meget voldsom, og ofte er manden meget bestemmende, og kvinden mere den, der gør som manden ønsker. Der er også film hvor personer af samme køn eller tre eller flere personer på én gang har sex. Her er det også tit meget vild sex, og det ligner ikke altid, at de er så gode til at give hinanden tid og ro til at mærke efter, om det føles rart og trygt. Det er vigtigt at huske, at sex i den virkelige verden på ingen måde behøver at være sådan - i den virkelige verden skal begge parter være med til at bestemme, hvordan man har sex, hvad man synes er rart - og hvornår man skal stoppe eller holde en pause. Hvis man regner med, at sex skal være ligesom i pornofilm, kan man komme til at føle sig meget forkert og utilstrækkelig - eller komme til at overskride sine egne eller andres grænser når man selv skal prøve at have sex.
I porno er mændene også tit meget store og muskuløse, og deres pikke er enormt store. Kvinder er typisk meget slanke og med store bryster. Igen er det vigtigt at huske, at det ikke er sådan, de fleste menneskers kroppe ser ud - og man er også smuk og dejlig, som man ikke ser sådan ud. Det er vigtigt, at man ikke forventer, at man selv og ens sexpartnere i det virkelige liv skal se ud som pornoskuespillerne - så kan man hurtigt blive ked af og utilfreds med sin egen krop, og få nogle meget urealstiske forventninger til andres.
Selvfølgelig kan der også være gode ting ved porno. Nogle mennesker bruger det til at onanere eller til at dyrke seksuelle fantasier. Nogle mennesker nyder det bare. Andre er nysgerrige eller synes det er sjovt. Det er altsammen OK, når bare man husker på, at det ikke er den virkelige verden, man ser.
Her hos sexlinien har vi skrevet nogle gode emnesider, hvor man kan læser mere om de gode og dårlige ting ved porno. Dem kan du finde her:
Porno - Hvad kan du bruge porno til? - Porno og virkelighed - Unge og porno.
Vi håber det har været svar på dine spørgsmål. Du må også gerne skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66, hvis du vil høre mere om nogle af de ting, vi har skrevet til dig her.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140