Spørgsmål:
Hejsa jeg er 17 år og har desværre haft ubeskyttet sex, og jeg fortryder det af hele mit hjerte men har mange symptomer på at jeg muligvis er gravid. Ved ik hvad jeg gør da jeg har meget meget strenge forældre og de ville afskye mig og muligvis have mig ude, hvis de finder ud af jeg har været sammen med en. Ved virkelig ik hvad jeg gør, hvis jeg ik kan få lov til en abort uden forældre samtykke??? Hjælp mig

Svar:
Hej! Det første, du kan gøre, er at få lavet en graviditetstest som kan vise, om du er gravid. For der er jo ingen grund til, at du skal bekymre dig, hvis du ikke er gravid, mens det omvendt også er en god idé at vide det i god tid, hvis du gerne vil have en abort.
Du kan enten købe en graviditetstest og lave den selv eller du kan tage op til lægen - det kan godt være din egen læge. Når det drejer sig om graviditet, test for graviditet og abort må du gerne bruge en hvilken som helst anden praktiserende læge. Du kan bede læge om at skjule for dine forældre, at du har fået lavet en graviditetstest og alt andet vedr. graviditet må lægen også skjule. Du skal blot aftale det, fordi lægen ikke må gøre det automatisk.
Viser det sig, at du er gravid og gerne vil have en abort, kan det godt lade sig gøre at få abort uden forældresamtykke, hvis ens forældre er som dine. Du kan sige det til lægen som kan hjælpe dig med at søge om det. Ellers kan du kontakte Regionshuset i din region og forklare, at du skal tale med abortsamrådet om abort uden forældresamtykke. Lægen og ansatte på Regionshuset har alle tavshedspligt om din henvendelse.
Det er vigtigt, du sørger for at få taget de her skridt inden du er i 12. uge i graviditeten, hvor grænsen for den fri adgang til abort ligger. Prøv at læse mere her om abort og abort uden forældresamtykke samt om graviditetstest.
Har du flere spørgsmål eller brug for at tale om din situation, kan du ringe eller chatte med os på alle hverdage kl. 15-19. Du kan også skrive igen til brevkassen.
Hilsen Sexlinien, XX7.