Spørgsmål:
Jeg begyndte på p-piller fordi mig og min kæreste gerne vil være sammen uden condom. Jeg er i tvivel om hvornår vi må? Online står der at jeg skal tage pillerne i 7 sammenhængende dage, men skal jeg så tage nr 8 pille inden det virker eller er det lige efter nr 7? Jeg vil gerne være helt sikker inden

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
P-piller virker med det samme, hvis du begynder at tage dem i løbet af de første fem dage af din menstruation. Det nemmeste er dog, hvis du tager den første pille på den første dag, du bløder. De virker derfor også efter de 7 sammenhængene dage, som du spørger om.
Hvis du begynder på dem senere end den første blødningsdag, skal du bruge kondom sammen med p-pillerne i en periode før du er beskyttet af p-pillerne. Enten i syv dage, hvis du begynder med p-pillerne på 2.-5.dagen af din menstruation eller indtil du begynder på næste blisterark, hvis du først begynder på 6.dagen eller senere.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Du kan også læse mere om p-piller her. Og ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe ind til os igen - vi har åbent alle hverdage fra 15-19 på chat, brevkasse eller telefon: 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien