Spørgsmål:
Min kæreste og jeg har været sammen i 4 år og har haft samleje med hinanden i 6 år. Han er min eneste og første seksuelle partner. For nylig er jeg så testet positiv for klamydia, hvilket vi ikke kan få til at hænge sammmen, idet min kæreste fik taget en test med det samme og både hans urin og podnings test er negativ. Vi har læst online, at klamydia kan gå i sig selv, men at det kan tage 1-2 år.. sidst han havde en samleje uden beskyttelse var med hans ex kæreste for 8 år siden… Så kan jeg have fået klamydia for 6 år siden, da vi startede vores seksuelle debut med hinanden og så fortsat have det i kroppen, mens hans er gået over af sig selv? Eller kan der være andre infektioner/virusser som kan gøre, at min test er positiv?

Svar:
Hej med dig!
Vi kan sagtens forstå, hvis du er lidt forvirret over dit positive testsvar. Klamydia er en bakterie, som man kan behandle med antibiotika – men som du selv skriver, så kan kroppen også selv bekæmpe bakterien, og den kan dermed ”gå i sig selv”. Derfor er det ikke en bakterie, som man kan gå uopdaget med i mange år. Man plejer at sige et år eller måske maks to. Det der nogle gange kan ske i monogame relationer, er det der hedder ping pong smitte. Det kan ske, hvis den ene er smittet med klamydia, når man indleder relationen. Den smittede kan smitte sin partner for derefter selv at bekæmpe bakterien og dermed teste negativ, mens den nu smittede partner vil teste positiv. Sådan kan man faktisk godt gå og smitte hinanden frem og tilbage i et stykke tid uden at vide det. Den eneste måde at udelukke ping pong smitte på er, hvis begge partnere er blevet testet negativ på samme tid, hvilket ikke lader til at være situationen for jer.
Når det er sagt, så lyder 6 år med ping pong smitte, endda uden symptomer på noget tidspunkt, meget usandsynligt. I sidste ende kommer det derfor til at handle om tillid. Stoler I på hinanden? Og ville I kunne snakke åbent om, hvis den ene havde sex med en anden, uden at det var aftalt? Klamydia er en ret smitsom bakterie. Hvis man fx ”bare” deler sexlegetøj, eller har håndsex for umiddelbart derefter at røre ved sine egne kønsdele – så kan klamydia faktisk godt smitte på den måde. Vi ved ikke, hvad jeres seksuelle aftale er. Men du kan overveje, om der har været nogle situationer i løbet af jeres forhold, hvor en af jer kunne være blevet smittet?
Andre virusser eller infektioner kan ikke give en positiv klamydiatest. Testen er nemlig specifik for klamydiabakterien. Men man kan være meget uheldig, at få en falsk positiv test. Det sker heldigvis yderst sjældent, og man kan derfor som udgangspunkt godt regne med et positivt testsvar. Vi forstår godt, at det kan være et stort chok og virkelig ubehageligt pludselig at teste positiv for klamydia, når man ikke forventer det. Du må gøre op med dig selv, hvad du vurderer mest sandsynligt, og hvordan du vil reagere på det. Men under alle omstændigheder kan det være en god ide, at snakke det igennem med din kæreste – så du forhåbentligt kan få en afklaring og noget ro i maven.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Du er meget velkommen til at skrive til os på chatten eller ringe til os på telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinien, XX131