Spørgsmål:
Hej Min kæreste fik en spiral for omkring et halvt år siden. For omkring en uge siden efte rvi havde sex, begyndte hun at få kraftige smerter og har haft dem on-off lige siden. Hun havde en virkelig ubehagelig oplevelse hos lægen så hun er meget imod at tage til tjek-op. Vi er samtidig også bekymret fra graviditet, og jeg har lidt dårlig samvittighed, da det nok var mig der kom til at være lidt for voldsom. Hvad burde vi gøre?

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Hvor er det godt at du skriver herind. Det kan siges ret kort: Det er altid en virkelig god idé og i nogle tilfælde nødvendigt at tage til lægen hvis man oplever meget kraftige underlivssmerter. Hvis man har spiral, og man som din kæreste har haft den i et halvt år, og pludselig begynder at få kraftige smerter efter sex, så er det en god idé at tage afsted til lægen og få lavet et tjek op. Hvis din kæreste har det rigtig dårligt med at tage til lægen, på baggrund af en ubehagelig oplevelse, så kan vi naturligvis godt forstå at hun ikke har lyst til at få lavet en så intim undersøgelse. Din kæreste kan evt. spørge om lægen har tilknyttet en meidicinstuderende, en anden læge eller måske en sygeplejerske, og om nogle af dem er oplært i at foretage en gynækologisk undersøgelse. Din kæreste kan også opsøge en præventionsklinik, som vi har nogle stykker af i Danmark. Det er klinikker hvor man kan få foretaget undersøgelser og rådgivning, uden at have en henvisning fra egen læge. Dog er det ikke sikkert der ligger en klinik i den by I bor i, og derfor kan det være I er nødt til at bruge en del transporttid på at komme hen til den nærmeste.
I kan se en liste over prævention- og rådgivningklinikker i Danmark, ved at klikke her
Hvis din kæreste stadig har kraftige smerter, så er det dog noget der skal undersøges hurtigst muligt. Får din kæreste feber og eller/ akutte smerter og blødning, så skal I ringe 1813, for så skal hun tilses af en læge hurtigst muligt, da det kan være tegn på en underlivsbetændelse, eller et andet underlivsproblem, som man bedst kommer sig over, ved at få hurtig behandling.
Med hensyn til graviditet, så er spiralen et meget sikkert præventionsmiddel, og selv hvis den skulle have forskubbet sig lidt under jeres sex, så så længe den stadig sidder der og ikke er gledet ud, så burde hun være beskyttet mod graviditet. Har hun en hormonspiral er den mere end 99 % sikker, mens kobberspiralen er omkring 98 % sikker. Din kæreste kan tage en graviditetstest på den første dag hvor hendes menstruation eventuelt udbliver; hvis hun altså menstruere mens hun har spiral. Hvis I begge to havde lyst til den lidt voldsomme sex, og din kæreste syntes det føltes dejligt, så har du ikke noget at have dårlig samvittighed over, den slags kan ske når man er ophidset og måske opslugt af hinanden og stemningen. Dog kan I med fordel være lidt mere forsigtige en anden gang, i hvert fald indtil din kæreste har fået undersøgt hvad der eventuelt er galt.
Vi håber virkelig at I kan bruge svaret, og husk at din kæreste er mere end velkommen til at kontakte os både her på brevkassen, vores telefonlinje og chat. Vi har åbent for telefon og chat på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Nummeret er; 70 20 22 66.
De bedste hilsener Sexlinien