Spørgsmål:
Jeg er meget grådlabil og har været det så længe jeg kan huske tilbage. Jeg græder over hvad som helst og jeg kan ikke forklare det. Det gælder også i seksuelle situationer hvor jeg tit græder i forbindelse med at jeg kommer. Det er lissom at følelserne løber af med mig og jeg kan ikke stoppe det. Jeg har oplevet at drenge bliver meget forlegne over det og stemningen let kan blive sygt akavet. I weekenden blev jeg på efterskolen og var inde hos en anden pige der heller ikke var taget hjem. Vi lå og flød på hendes seng og hun spurgte så om hun måtte give mig finger. Jeg var sådan set lidt trængene og sagde det måtte hun godt. Og så skete det jo så igen at tårerne stod ud af mig da jeg kom men jeg følte at hun forstod mig i modsætning til drengene og hun opfordede mig til at græde ud og jeg tog en ordenlig tudetur mens hun holdt om mig og kælede for mig og jeg fik endnu en orgasme. Det var bare så rart at blive forstået og det var måske fordi hun er en pige? Men det er altså ikke så rart når det sker når jeg er sammen med drenge. Kan jeg vokse mig fra det? Skal jeg måske advare drengene på forhånd om at det kan ske? Det er jo ikke hver gang men tit. Eller skal jeg prøve at forklare det, det er bare svært? Har i nogen råd?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Rigtig mange kvinder oplever at græde efter sex og orgasme. Vi kender ikke svaret på hvorfor det sker, men det kan være fordi orgasmen er en vild og overvældende oplevelse. Nogle kvinder oplever bare at græde, mens andre kvinder også bliver kede af det. Det kan føles malplaceret at græde efter sex, men det sker for rigtig mange. Det er ofte ubehageligt, når man ikke kan styre sin krop og man har en følelse af, at tårerne løber afsted med en. Derfor er det selvfølgelig dejligt at blive holdt om og trøstet, som du oplevede med din veninde.
Vi kan ikke sige, om det er fordi din veninde er en pige, at hun forstod dig bedre. Men det kan være, at de drengene som bliver forlegne, selv bliver lidt overraskede over dine tårer og måske bliver usikre på, hvordan de kan hjælpe dig bedst. Derfor kunne det være en god idé – som du selv er inde på – at tale med dem om det, når det sker.
Det er ikke til at sige, om du altid vil være grådlabil. Men det er du lige nu. Der er intet forkert ved dig. Din krop har bare en reaktion, som du har svært ved at forklare. Du kan prøve at være opmærksom på, om der er noget i dit liv, som presser dig? Eller måske er det vitterligt bare tårer, som trænger til at komme ud? Vi har ofte lært, at vi skal holde vores følelser for os selv, men måske er det egentlig en styrke, at du kan være i dine følelsers vold? Måske du kan komme i tanke om nogle gode kvaliteter ved at være grådlabil? Vores følelser er en slags kompas, som hjælper os til at navigere rundt i livet. Måske du med tiden bliver glad for dine tårer?
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage fra 15.00-19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år