Spørgsmål:
Jeg er en pige på 14 år. August 09. Min kæreste er 15 år. Maj 08. Vi har sex sammen og vil det gerne begge to, men min kærestes mor siger, at vi ikke må før vi begge er 15 år. Skal vi så lyve om det indtil jeg er 15 år. Min kæreste er ikke min første. Han er min anden kæreste.

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål.
Den seksuelle lavalder på 15 år, er lavet for at beskytte børn og unge mod at blive udnyttet seksuelt af voksne. Så hvis man er noget ældre end 15 år, kan man blive straffet for at have samleje med en person under 15 år.
Dette gælder dog ikke, hvis man er jævnaldrende, og hvis begge parter har lyst - som du beskriver I er og har. Det vigtigste er, at I føler jer klar, og at I begge er med på det der foregår, og også kan sige nej, hvis man ikke har lyst en dag. Dette gælder sådan set i alle seksuelle relationer.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien xx136.