Spørgsmål:
Jeg er afhængi af porno og narko hvad gør jeg for at stoppe med at se porno prøver at tage narko for at stoppe med at se porno men det hjælper kun lidt

Svar:
Hej og tak for din henvendelse
Hvor er det sejt at du rækker ud og søger hjælp. Det er et meget vigtigt skridt i forhold til at arbejde med sin afhængighed.
Du beskriver fint, hvordan narkoen ligesom kan gøre behovet for at se porno mindre - men også at det kun hjælper lidt. Dette skyldes nok, at det ofte er sådan, at det faktisk ikke er netop narkoen eller pornoen, som man har brug for - men derimod den gode følelse, som begge dele kan give. Derfor kan én ting, man kan forsøge, være at prøve virkelig at fokusere på at bringe andre ting ind i ens liv, som giver en god følelse. Det kan være at prøve at lave mange sociale aftaler (gerne med personer, som du ved ikke tager stoffer, så aftalen ikke kommer til at dreje sig om det), gå ture i det fri, dyrke motion eller blive optaget af en gribende bog eller serie.
Disse ting kan måske også hjælpe lidt - men det vil formentlig ikke kunne løse dine problemer helt. Når man er i en situation som din, er det vigtigt at prøve at få så meget hjælp og støtte som muligt. Hvis du har mulighed for det, vil det være en god ting at fortælle nogle venner om dine afhængigheder - og eventuelt dine forældre. Det kan virke meget græneoverskridende at fortælle om din afhængighed, da både narko og porno er tabuiserede emner, som kan være forbundet med meget skam. Dine forældre og nogle af dine venner vil måske have stærke reaktioner, hvis du vælger at involvere dem. Derfor skal det også være dig der vurderer, hvem du vil fortælle om dit problem og hvornår.
Det sidste råd vi vil give er, at du kan opsøge professionel hjælp i form af terapi eller samtaler. Det tilbyder de fleste kommuner gratis. Så hvis du prøver at søge på "rusmiddel ung under 25" + navnet på din kommune, så vil du kunne finde din kommunes tilbud og ringe til dem og få en aftale. Det vil vi virkelig anbefale dig at gøre - for de fleste, som er afhængige af noget, er noget af det som hjælper allermest at have samtaler med en psykolog eller misbrugskonsulent, som har masser af erfaring med, hvad der virker allerbedst for personer i din situation.
Vi håber det har været svar på dit spørgsmål. Du er også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 på alle hverdage mellem 15 og 19. Så giver vi meget gerne yderligere rådgivning, hvis du har lyst eller brug for det.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140