Spørgsmål:
Hej Jeg var sammen med en dreng forleden, vi har været sammen 3 andre gange før. Han overtalte mig til at han måtte sove hos mig, og jeg sagde til ham at jeg skulle altså sove men han gerne måtte komme og sove hos mig uden at vi skulle have samleje og han gik med til det. Han kom nemlig fra byen og var en smule fuld. Han er altid utrolig voldsom i sengen. Men det gik udover min grænse forleden. Han hev i mit hår til det begyndte at falde ud og kvalte mig så voldsomt jeg ikke kunne få vejret og jeg begyndte at græde, han så det ikke. Og jeg sagde flere gange til ham at jeg ikke kunne mere og at vi skulle stoppe. Men jeg tror han misforstod det som om jeg mente det seksuelt (som om han skulle blive ved) hvilket jeg virkelig ikke gjorde så han blev ved. Jeg prøvede at skubbe ham væk og ligesom fjerne hans hænder fra mig, men han blev ved. Indtil jeg endelig fik ham til at stoppe hvorefter han så bare gik i seng. Imens det skete lå jeg og tænkte på om jeg bare skulle lade ham gøre det og få det overstået. Nu sidder jeg her dagen efter og er itvivl om dette bare var mig der var dum og lod ham sove hos mig eller dette var et overgreb? Fordi jeg lod ham jo sove hos mig. Please hjælp, jeg ved ikke om det er mig der overtænker situationen.

Svar:
Kære dig.
Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Det lyder som en meget ubehagelig oplevelse du har haft med ham. Det kan lyde som, at der har været flere ubehagelige oplevelser på den måde du skriver, at ”han altid er utrolig voldsom i sengen”. Det er bestemt ikke meningen, at det er sådan det skal være at have sex med nogen. I sex er man enige om, hvad der skal ske. Det er man ikke ved overgreb.
Ud fra din beskrivelse af i situationen, er det meget tydeligt for os, at du har været enormt tydelig omkring, hvad du ville lige fra start, da I tog hjem og undervejs. Noget som faktisk er enormt svært, og ikke noget man kan forvente at et menneske kan, som bliver udsat for det, du er blevet. Dette fordi mange vil opleve at fryse i situationen og derfor vil være ude af stand til at kunne sige fra, både verbalt eller ved hjælp af kropssprog. Men i og med, at du faktisk har evnet at kunne det, er der ikke nogen tvivl om, at han trådt over grænserne, som du meget tydeligt, har vist ham.
Du spørger om du har været udsat for et overgreb. Det er vi ikke i tvivl om, at du er. Og selvom du har inviteret ham hjem til at sove hos dig, har du absolut ingen skyld i, at tingene er endt som de er, da det lyder til, at han på ingen måde, har sikret sig samtykke. Og derudover også decideret har ignorereret din modstand, når du forsøgte at sige fra både med ord, og med at skubbe ham væk.
Der er mange der vil opleve at have brug for professionel hjælp, når man har været udsat for et overgreb. Du kan opleve forskellige psykiske symptomer og der kan opstå masse tvivl, skyld og skam - og som du også spørger ind til, betvivler du, om det er dig, der overtænker. Det gør du på ingen måde, og det er en helt klassisk reaktion, at være i tvivl om, om man overreagerer.
Vi vil først og fremmest invitere dig til at ringe herind og få snakket oplevelsen igennem og snakke med dig om, hvad du kan gøre, hvis du har mod på det. Derudover er det vigtigt, at få den rette hjælp så hurtigt så muligt. Jo hurtigere du kommer i kontakt med de rigtige mennesker, jo hurtigere kommer du det bedring. Alt for mange går med disse oplevelser selv og får ikke den rette hjælp til at håndtere det, og det er enormt synd.
Her er to links til gode steder, du kan henvende dig:
Vi ved godt, at navnet er voldsomt. Det er vores nationale afdeling for seksuelle overgreb. Der trykker du dig ind på din landsdel på kortet i venstre side, hvor du vil finde telefonnummer og adresse:  https://www.voldtaegt.dk/
Dette er et tilbud henvendt til kvinder, der har været udsat for blandt andet seksuelle overgreb: https://joan-soestrene.dk/
Vil være gøre opmærksom på, at jo hurtigere man tager kontakt til centeret for seksuelle overgreb, jo bedre hjælp kan man få. Helst inden for 7 døgn.
Det er også værd at overveje om han skal meldes til politiet. Men det er et personligt valg, om det er noget, der giver mening for dig.
Og sidst, men vigtigt: så vil vi altid også anbefale dig, at snakke med mennesker du stoler på om episoden. Det kunne være forældre og gode venner. Omsorg og støtte fra dit netværk, betyder meget.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er som sagt meget velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Kærligste hilsner fra Sexlinien, xx136.