Spørgsmål:
Hej. Jeg er en pige på snart 20 år, og både min kæreste og jeg har en meget høj sexlyst. Vi støder dog på et problem, som er at jeg tit får ondt under/efter sex. Ikke indvendigt, men udvendigt, især forneden ved skedeindgangen, og jeg får også tit rifter der, som sviger, og forhindrer mig i penetrering. Problemet startede sommer sidste år, på trods af at jeg har haft sex siden jeg var 15 år. Det sker næsten hver gang, hvis jeg har sex i mere end omkring 10 min ad gangen. Det er ikke fordi jeg ikke er våd eller tændt, og vi har også prøvet glidecreme, men det sker stadig. Er super frustreret, fordi det er virkelig til gene i vores sexliv. Hvad kan det skyldes og hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
Det lyder dejligt, at både du og din kæreste har en høj sexlyst. Det er forståeligt, at du bliver frustreret over de smerter og rifter ved skedeindgangen, du beskriver. Det lyder også som om, at I har udelukket muligheden for, at det skyldes tørhed, når du skriver, at du er våd og I at også har prøvet med glidecreme.
Der kan være flere forskellige grunde til dine smerter, men vi anbefaler, at du bestiller en tid til lægen og får det undersøgt.
De bedste hilsner,
Sexlinien XX11