Spørgsmål:
Hej, Mit barn på 15 overvejer at få en kønsstifteoperation. Jeg har brug for vejledning og råd, hvad tænker I om denne situation? Hilsen en far.

Svar:
Hej.
Hvor er det godt, du skriver. Hvor dejligt at høre, at dit barn har lyst til at dele deres tanker om sit køn med dig som forældre. Det kan være sårbare tanker og følelser, som kræver mod at dele med andre. Vi kan godt forstå, at du har brug for vejledning og råd til din situation. Vi vil dog opfordre dig til at tage kontakt til følgende foreninger, da de er mere specialiserede i rådgivning indenfor kønsidentitet og dét at være forældre til børn, der har tanker om kønsidentitet.
Landsforeningen for støtte til transkønnede børn er en forening, som bl.a. tilbyder rådgivning til børn, unge, pårørende, fagpersoner og andre der ønsker information, viden og støtte.
LGBT+ Danmarks rådgivningstilbud. er en rådgivning, der rådgiver om alt indenfor LGBT+ området. De har også ofte rådgivning med forældre, som er i samme situation som dig. De tilbyder rådgivning via telefon, chat, mail og fysiske fremmøder i Århus, Ålborg og København. De har også en juridisk rådgivning.
Vi håber, det kan hjælpe dig videre. Og ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen, så tager vi den derfra!
Hilsen Sexlinien