Spørgsmål:
Hey, hvis jeg begynder p-piller en uge før menstruationen starter, og bliver med med at tag pillerne igennem menstruationen, vil jeg så undgå med at få menstruation?

Svar:
Hej! Det hurtige svar er: Måske. Når det er din første cyklus på p-piller,er det svært at vide om du undgår menstruationen. Hos mange kvinder der begynder på p-piller standser blødningen eller bliver meget mindre i den allerførste menstruation. Men det er ikke en effekt, du kan forvente er sikker. Selv kvinder, der har taget p-piller i længere tid og springer en eller flere blødningspauser over, kan opleve pletblødninger i pausen.
Vi forstår dit spørgsmål sådan, at du egentlig gerne vil undgå at have menstruationen, men det er altså ikke sikkert, du kan opnå det med p-pillestarten - du kan kun prøve det og se, om det virker. Imidlertid vil du skulle bruge kondom sammen med p-pillerne helt indtil du begynderpå det næste blisterark efter opstarten, hvis du begynder en uge inden din menstruation. Hvis du begynder på din første blødningsdag i menstruationen, er du beskyttet me det samme.
Det er altså en afvejning mellem at være beskyttet fra start eller risikere blødning.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte med os. Der er åbent på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.