Spørgsmål:
Jeg har for nyligt haft analsex med min kæreste, og vi brugte kondom. Men jeg har fået en lille smule kløen omkring hullet nu. Er det normalt? Ifølge Google kan det sagtens bare være en lille rift, men burde jeg tjekke for kønssygdomme, selvom ingen af os har haft sex med andre eller haft kønssygdomme før?

Svar:
Hej og ros til jer for at bruge kondom <3 Ja, det kan sagtens være normalt.Huden omkring endetarmsåbningen bliver jo ikke 'smurt' på samme måde som fx. en piges skede bliver det gennem samleje i skeden, når man har analt samleje.
Kondomet gør jo også, at der ikke kommer noget præsperm der kan smøre endetarmsåbningen. Så derfor kan huden blive en smule belastet af gnidningsmodstanden og reagere med rødme, ømhed og evt. små rifter. Derfor er det altid bedst at bruge glidecreme sammen med kondomet - enten vandbaseret eller silikonebaseret glidecreme. Det får i øvrigt også kondomet til at holde bedre under samlejet, så det ikke revner.
Hvis I har brugt spyt som glidecreme eller din kæreste har presset sit pikhoved mod åbningen før kondomet kom på, kan der være en lille risiko for smitte med sexsygdomme. Hvis I ikke har haft sex med andre, så er det kun, hvis din kæreste lider af forkølelsessår, der kan være smitte som grund til rødmen. Forkølelsessår skyldes smitte med herpes-virus.
Hvis rødmen ikke forsvinder snart, så skal du lige lade lægen kigge på det for en sikkerheds skyld - ellers forsøg med at drikke rigeligt med væske, så du ikke skal presse for hårdt ved toiletbesøg. Du må gerne gå til lægen alene og lægen må godt skjule grunden til dit besøg for dine forældre, hvis du beder lægen om det, når det handler om dit sexliv. Lægen er vant til at se på alle dele af kroppen og er professionel omkring det, så du behøver ikke bekymre dig meget for det.
Du/I kan læse mere her på Sexlinien.dk om glidecreme og herpes. Eller om analsex. Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen eller du kan ringe eller chatte med os på alle hverdage kl. 15-19. Hilsen Sexlinien, XX7.