Spørgsmål:
Hej! Min kæreste har i omkring et halvt år nu haft en Mirena spiral, og vi har været seksuelt aktive. I går kom jeg til at gå en smule for langt, og hun siger at hun kunne mærke mig ramme spiralen. Senere gjorde jeg dog færdig indeni hende. Dagen efter har hun nu smerter. Burde vi være bekymrede for hendes underliv og graviditet?

Svar:
Hej med dig
Spiralen sidder helt oppe i livmoderen, men den har nogle tråde der går ned igennem livmoderhalsen og ned helt øverst i skeden. Dem kan man godt komme til at ramme, hvilket kan være ubehageligt for begge parter. De bliver typisk blødere med tiden, så risikoen for at mærke dem under samleje bliver mindre med årene. Hvis din kæreste fortsat kan mærke snorene med en finger oppe i skeden, sidder spiralen der stadig, og I skal ikke være bekymrede for graviditet. I teorien kan I godt have rykket lidt til den, så den sidder og irriterer lidt. Hvis hun bliver ved med at have smerter, kan det derfor være en god idé at opsøge læge, så hun kan få kontrolleret, at den sidder som den skal.
Det er ikke meningen, at man skal have ondt efter sex, men det er alligevel forholdsvist almindeligt, at man kan komme til at ramme livmoderhalsen. Det kan gøre ondt både med og uden spiral. Hvis smerterne aftager, ville vi derfor ikke være bekymrede, men som sagt skal hun ringe til sin egen læge for god ordens skyld, hvis de bliver ved.
Vi håber, I fik svar på jeres spørgsmål. Ellers er I velkomne til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Mvh Sexlinien, Xx130