Spørgsmål:
Hej med jer. Jeg er en ung heteroseksuel kvinde, der netop har fået kæreste nr. 2 efter halvanden år, hvor jeg ikke har været sammen med nogen. Sidst jeg var i et forhold, var jeg meget bange for mit køn. Jeg havde aldrig onaneret før jeg fik en kæreste, selv når jeg var liderlig turde jeg ikke. Jeg turde heller ikke have sex, men besluttede mig alligevel for at prøve langt inde i forholdet, da jeg jo var liderlig og ikke kunne forstå min krop. Det lykkedes ikke, min daværende kæreste kunne ikke trænge ind, og han blev ret frustreret, hvilket affødte en vis skam og skuffelse i mig. Siden vores brud har jeg arbejdet meget med min krop og er også begyndt at onanere, selvom jeg stadig har svært ved at få orgasmer og penetration. Nu er jeg så igen i et forhold og vil gerne have penetrationssex med min kæreste. Jeg er meget tryg ved ham og føler mig på ingen måde presset til det, jeg har oprigtigt lyst. Vi har prøvet et par gange, men det er til min store overraskelse igen ikke lykkedes. Min skede snører sig helt sammen, selvom jeg er våd. Min kæreste tager det helt roligt og siger, at vi ikke har travlt. Jeg er dog selv ret frustreret, for jeg føler ikke længere nogen skam eller frygt ved sex, og jeg forstår ikke, hvorfor jeg har så svært ved at forløse min seksuelle lyst og ved penetration. Jeg har overvejet at opsøge professionel hjælp, men ved ikke, hvor jeg skal starte. En sexolog, gynækolog eller lægen? Har I nogen ide om, hvad der er på færde inde i mig, eller hvor jeg skal starte? Jeg har så meget lyst til at være sammen med mig selv og min kæreste.

Svar:
Hej med dig og tak for dit gode spørgsmål
Det lyder som om at du har gjort en masse gode ting for at løsne op og klargøre dig på penetration, men at du stadig føler at det ikke hjælper på problemet. Der kan være forskellige årsager til det du oplever og den bedste måde at få afklaring på det, vil være at opsøge en læge og få undersøgt om der er en fysiologisk grund. Du kan starte med at opsøge din egen læge som nok vil give dig en overodnet gynækologisk undersøgelse som de kan konkludere noget ud fra, eller give dig en henvisning til en gynækolog som kan lave en udvidet undersøgelse.
Hvis der er en fysiologisk grund til det, vil du få rådgivning og muligvis også noget behandling (alt afhængigt af hvad der ligger bag). Hvis lægen og den potentielle gynækolog ikke kan finde en grund, kunne I eventuelt opsøge en sexolog og få noget rådgivning til jeres sexliv.
Det lyder som om at både du og din kæreste, har en rigtig god tilgang det hele. Hvis I gerne vil blive ved med at forsøge på penetrationssex og ikke allerede har prøvet det, kan din kæreste forsøge sig med at starte med at penetrere dig med en finger imens han stimulerer dig udenpå, og så kan I se om det er mindre ubehageligt. Helt generelt kan det hjælpe at sørge for at være god til udvendig stimuli når der skal penetreres, også under penetrationen.
Håber at det her svar hjalp en smule :).
Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller chatte/ringe til os på 70202266, alle hverdage mellem 15-19.
Mvh