Spørgsmål:
Under sex med min partner, trak han sig ud for at skifte stilling. Kondomet glider lidt ned, da han er "ude" og han tager det af og tager et nyt på. Kan han have fået præ-sperm på sine fingre og overført det til det nye kondom?

Svar:
Hej! Du spørger sikkert, fordi du er lidt bange for at blive gravid uønsket. Selvom der nogle gange er enkelte sædceller i præsperm, så skal der typisk en vis mængde sædceller ind i skeden før der evt. kan opstå graviditet. Hvis det sker, vil det typisk være i forbindelse med et ubeskyttet samleje uden sædafgang i skeden. Altså hvor pikken er inde i skeden i længere tid, mens der vedvarende kommer præsperm ud.
Det er derfor ikke så sandsynligt, at han ender med at overføre præsperm på en måde, så du bliver gravid af det, gennem at skifte kondomet - men teoretisk er der en ganske lille sandsynlighed for at det kunne ske.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive til os igen. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.