Spørgsmål:
Kan en pige blive gravid hvis drengen kun har gnidt sin pik en del op af fisen inden udløsning, men pigen er 2 dage fra hendes ægløsning?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Vi kan ikke udelukke, at man kan blive gravid af det, du beskriver, selvom risikoen ikke er stor. Der kan godt komme sædceller ud af pikken inden udløsning, fordi der kan være sædceller i præspermen (præspermen er den klare væske, der løber ud af pikken inden udløsning). Man kan heller ikke vide med sikkerhed, at man undgår graviditet, blot fordi man er uden for sin ægløsning. Man kan i princippet blive gravid i løbet af hele sin cyklus - selvom risikoen er størst dér, hvor man plejer at have ægløsning.
Dog vil vi sige igen, at risikoen for graviditet er ret lille, hvis pikken kun er blevet 'gnedet' uden på fissen inden udløsning. Det er faktisk ret usandsynligt, at det kan føre til graviditet.
Hvis din menstruation ikke kommer dér, hvor den plejer, kan det være en god idé at tage en graviditetstest - om ikke andet, så for at være på den sikre side. Hvis du har uregelmæssig menstruation, og du ikke ved nøjagtig, hvornår blødningen plejer at starte, skal du tage den 3 uger efter, det skete.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Ellers må du meget gerne skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19 for at få ydelrigere rådgivning.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140