Spørgsmål:
Min kæreste., M 36 år.. lider en del af impotens. Hvis han endelig får rejsning, så falder den hurtigt igen. Nå men, han siger det er kommet stille og roligt efter at han blev omskåret i forbindelse med forhudsforsnævring. Så han ved ikke om det er omskæringen der har gjort noget eller om det er noget andet. Han har heller ikke sædafgang når eller hvis han endelig kommer.. Han er diabetikere. Han har snakket med praktiserende læge samt diabetes afdelingen.. men de siger begge han skal henvende sig til den anden.. Hvem pokker skal han henvende sig til for at få hjælp.

Svar:
Hej! Det kan godt tage lidt tid at finde ud af, om der er en psykisk eller en fysisk grund til, hvorfor din kæreste oplever en rejsningsforstyrrelse. Ofte skyldes rejsningsforstyrrelse hos unge mænd en psykisk reaktion, f.eks. præstationspres. Når manden så først har oplevet det en eller flere gange, kan det så skabe en negativ forventning hos ham som i 'rejsning? Det kan jeg bare ikke'. Den negative forventning virker selvfortærkende.
Rent fysiologisk så medfører omskæring også at manden må vænne sig til mindre følsomhed, fordi han mangler hele eller en del af forhuden. Forhuden indeholder nemlig rigtig mange følenerver. Og selve oplevelsen med omskæringen kan også påvirke ham psykisk.
Imidlertid er rejsningsforstyrrelse også en almindelig følgevirkning ved diabetes. Derfor skal både diabetes-afdelingen og hans læge hjælpe ham. Diabetes kan nemlig skabe nedsat følsomhed og dårligere blodforsyning i penis. I kan læse lidt mere om mænd, diabetes og sexliv her hos Diabetesforeningen. Her står der også noget om behandlingen, der vil være godt for jer at læse videre om.
Når I har læst det, så kan det være en god idé at skrive en række spørgsmål ned og tage med til lægen og diabetes-afdelingen om, hvordan din kæreste kan modtage behandling for rejsningsforstyrrelsen. Og hvis de to instanser fortsat henviser til den anden, så være vedholdende og spørg om 'hvad er det, jeg helt præcist skal bede om og have at vide fra dem, du henviser til?'.
Det er også en mulighed at kontakte diabetesrådgiverne i Diabetesforeningen med spørgsmål om sexlivet med diabetes.
Vi håber, svaret kan bringe jer videre, men det er desuden vigtigt selvom hans rejsning svigter, at I fortsætter med at være intime og nyde hinanden.
Hilsen Sexlinien, XX7.