Spørgsmål:
Hej sexlinjen. Jeg er 29 år gammel og bliver 30 i juli måned. Jeg fik mit første barn i december 22. Nu prøver jeg at blive gravid med nr 2. Vi har kun prøvet en måned indtil videre, men er allerede nervøs over tanken, om at det måske ikke sker hurtigt, som første gang. Med første baby blev jeg gravid på 2 måneder. Kan I hjælpe med nogle beroligende råd. Vh

Svar:
Hej, tak for dit spørgsmål,
Vi kan godt forstå, at det kan føles nervepirrende at gå og prøve at blive gravid og vente på at det sker. Du skriver at det tog to måneder sidst, hvilket er ret hurtigt! Og det kunne jo tyde på, at det heller ikke kommer til at tage så lang tid denne gang? Vi kan forestille os, at du allerede har styr på nogle af de ting man kan gøre for at øge chancerne. Man kan jo f.eks. holde lidt øje med sin cyklus og sørge for at have sex i ens ægløsningsperiode.
Lige med graviditet, og med mange andre ting i livet, kan man desværre aldrig helt planlægge og få fuld kontrol over hvornår det sker. Der er jo rigtig mange faktorer der spiller ind i regnestykket i forhold til at blive gravid og mange af disse ting kan man ikke styre. Der er desværre ingen garantier for, at det bare sker så nemt som man ellers ville ønske det.
Hvis man går og er meget nervøs, kan man nogen gange komme til at overfokusere på det man er nervøs over. Og ugerne, månederne, kommer til at føles meeget lange lige pludselig. Måske ville det være dejligt, at lægge det lidt til side en gang imellem? Og prøve at sige nogle beroligende ord til dig selv, om at det nok skal ske og selvom at det ikke kommer til at ske helt lige så hurtigt som sidst, så gør det heller ikke noget.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive på chatten eller ringe herind på 70 20 22 66 på hverdage mellem 15-19.
Hilsen Sexlinien