Spørgsmål:
Jeg startede på minipiller for 4 måneder siden. I de 4 måneder jeg har været på dem har mine blødninger været meget uregelmæssige. Jeg er gået fra at pletbløde i et par dage til at bløde af menustrations-styrke i et par uger. Jeg læste mig til at de uregelmæssige blødninger normalt ville ophøre inden for 3 måneder. Jeg er efterhånden ved at gå ud af mit gode skin over mine blødninger. Jeg ville bare ønske at det snart stoppede så jeg kunne gå tilbage til min normale hverdag. Hvor længe kan jeg regne med der går inden jeg stopper med at bløde uafbrudt? Mvh S.

Svar:
Hej med dig, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det er sandt, at det er helt normalt at opleve bivirkninger i form af pletblødninger, i de første 3 måneder efter opstart på p-piller. Desværre er der også nogle, der oplever at pletblødningerne ikke ophører, og der vil den eneste løsning desværre ofte være, at man vælger at skifte til en anden præventionsform. Nogle oplever slet ikke at få blødninger på minipiller, mens andre faktisk nærmest konstant har pletblødninger.
Naturligvis skal du ikke bare acceptere at gå rundt og pletbløde så længe, så derfor kunne du evt. booke en ny tid med din læge eller på en præventionsklinik, for at undersøge mulighederne for om der er andre præventionsmetoder der vil passe dig bedre. Du kan læse mere om de fleste præventionsformer på vores hjemmeside  her
Vi håber du har fået svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 .
Vores nummer er: 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien