Spørgsmål:
Hej jeg skriver for at få lidt ro i sjælen?? jeg er fast på p piller og har været det i ca 4 år nu uafbrudt, da jeg har meget stærke menstruationssmerter. Jeg var i byen for lidt over en måned siden, og ender med at tage med en hjem og vi har så samleje. Jeg får derfor ikke taget min p pille den dag men tager den med det samme jeg kommer hjem morgenen efter der er derfor gået over 12 timer. Jeg overtænker ekstremt meget og frygter derfor graviditet. Jeg har taget 2 graviditetsteste som viser negativ. Men jeg ved ikke om jeg har taget dem på det rigtige tidpunkt da jeg er fast på p piller og derfor ikke ved hvornår jeg fx skulle have haft min menstruation. Så jeg vil bare vide om graviditetstesten kan stoles på selvom de er taget lidt random men med mellemrum? Og er chancen der overhovedet når det kun er 1 p pille jeg har glemt?

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål
Når du glemmer at tage en p-pille, men at der er gået mindre end 36 timer siden din sidste p-pille, skal du blot tage den glemte p-pille så snart du husker det (ligesom du gjorde), og så fortsætte på dine p-piller som normalt. Så hvis du dagen efter dit samleje har taget både den glemte p-pille, og den næste p-pille, som du plejer (altså to p-piller på samme dag), er beskyttelsen mod graviditet ikke ændret. Det vil sige, at så længe du har gjort sådan, er du lige så beskyttet mod graviditet som normalt.
Desuden anbefales det at tage en graviditetstest 3 uger efter det ubeskyttede samleje (når man ikke har fast menstruationscyklus) og der er jo for dit vedkommende gået en måned, så du kan godt stole på dine graviditetstests.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139