Spørgsmål:
Hej jeg er en kvinde som er højgravid og skal til at føde, da jeg får at vide at min livmor kan falde ud af mit underliv efter jeg har født. Hvad skal man gøre vis det sker og hvad kan man gøre for at undgå det?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Livmoderen bliver normalt holdt på plads i bækkenet ved hjælp af forskellige muskler, væv og ledbånd. Hvis disse muskler og væv bliver svækket, kan livmoderen synke ned. Det kan ske efter flere fødsler eller efter en vanskelig fødsel. Men det er overhovedet ikke tilfældet hos alle kvinder.
Det er almindeligt at have en mindre eller større nedsynkning efter en graviditet og fødsel, men at livmoderen falder ud af underlivet, vil ikke ske.
Hvis du er bekymret, kan du kontakte din jordmoder/læge for at tale om dine bekymringer.
Vi håber, at det var svar til dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Mvh Sexlinien