Spørgsmål:
Jeg døjer meget med herps på læberne, ikke andre steder på kroppen heldigvis. Det har ikke Hart gjordt mig så meget men nu hvor jeg har fået en kæreste og er seksuel aktiv er jeg lidt i tvivl om hvad jeg må og hvad jeg ikke må. Jeg skal over til ham her om 4 dage og er først lige i dag fået de første tegn på et forkølelsessår og nu er jeg meget i tvivl om hvad jeg i virkeligheden må og ikke må. Jeg bruger sådan nogle plastre i stedet for creme, når jeg har dem på beskytter det vel såret men må man gerne have sex i mens man har såret? Jeg ved godt man selvfølgelig ikke må have oralsex og kysse men må man stadig godt have sex eller skal man undgå det? Kh. Pige på 16

Svar:
Hej med dig
Du må i teorien gerne have sex, selvom du har et udbrud på munden. Dog skal man være opmærksom på, at man kan smitte ved kys eller oralsex, som du jo skriver. ​Herpes smitter som udgangspunkt kun, når man har udbrud. Du kan læse lidt mere om herpes her, hvis du har lyst.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Mvh Sexlinien, Xx130