Spørgsmål:
Hej. Min ekskæreste har fået klamydia, og der med har jwg også fået det. Mit spørgsmål lyder på om det kan smitte hvis man f.eks. deler en pibe at suge i, eller en rør til at sniffe med under en fest? Fordi jeg ved jeg ikke har haft nogen form for sex med andre end hende. Hun siger det samme. Og jeg ved at i september var hendes negativ. Og jeg var sammen med en anden indtil september, der aldrig har haft eller har klamydia. Så det er ikke noget vi har haft med ind fra tidligere. Vi har dog delt piber og snifferør med andre, da vi i weekender giver den lidt for meget gas. Hun siger det må være igennem det? Kan det være rigtigt? Mvh x

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Sandsynligheden for at man kan smitte gennem piber eller snifferør er meget meget lille. Klamydia-bakterierne bor i slimhinderne, og der skal derfor være slimhindekontakt for at man kan smitte andre. Man siger desuden at klamydia ikke kan smitte fra munden, men kun fra penis, vagina eller endetarmen. Det kan dog smitte til munden. Men det er nok tæt på umuligt at smitte med klamydia på de to måder du beskriver. Når i begge siger, at i ikke kan have fået det andre steder fra, så bliver det lidt svært at opspore.
Du skriver det er din ekskæreste der har fået konstateret klamydia. Det kan måske derfor være at du skal overveje, hvor vigtigt det er for dig at afklare hvor den her smitte kommer fra. Hvis det virkelig betyder meget for dig, kan du jo konfrontere hende med det i håbet om at blive afklaret denne gang. Men hvis i begge to er videre, er det måske ikke så meget grund til at grave mere i det.
Vi vil også bare lige sikre os, at du selv har fået taget en test, og ikke bare antager, at du også er smittet pga din ekskæreste er?
Ellers er det selvfølgelig en god ide at gøre, for at være sikker.
Vi håber at dette kunne hjælpe dig lidt.
Mvh Sexlinien.