Spørgsmål:
Hvis man har fået klamydia og man har været i behandling med den her 1 gangs dosis og kan læse mig frem til at man skal helst holde sig fra sex de første 14 dage fra behandlings start. Jeg havde sex da der var gået 8,9,10 dage noget i den stil har det nogen betydning? Han havde også klamydia vi tog begge denne 1 engangs dosis. Men i og med at der ikke var gået de her 14 dage vil smitten så starte forfra og vi vil stadig være smittede eller betyder ikke noget når de dagene næsten var gået og vi havde været i behandling ?

Svar:
Hejsa og tak for dit spørgsmål!
Det er lidt forskelligt, hvad folk siger om perioden man skal afholde sig fra sex, efter man har færdiggjort klamydiabehandling. Mange steder, som du selv nævner, står der 14 dage. På vores hjemmeside står der 7 dage.
Grunden til det, er at det kan variere hvor lang tid det tager at dræbe klamydia-bakterierne fuldstændig. Hvis man venter 14 dage, er man i hvert fald på den sikre side. Hvis man venter 7 dage, bør det også være fint.
Man kan sige, at når i begge to havde klamydia, er chancen måske lidt større for at en af jer har haft en rest af klamydia, som så har kunnet smitte den anden igen. Men der er altså større sandsynlighed for at det er helt okay.
Hvis i er bekymrede kan i tage en kontroltest efter 4-6 uger, for at være helt sikre:)
Men igen, 9,10 dage burde være fint.
Mvh Sexlinien