Spørgsmål:
Hej jeg er en pige på 15, der virkelig gerne vil have børn når jeg bliver stor... Og jeg har fornyelig haft en drøm om at jeg var gravid og fik et barn. Da jeg så vågnede ville jeg bare gerne være gravid med det samme. Men ved ikke om det er en dum idé at blive gravid i så ung en alder, og jeg har virkelig ikke lyst til at have sex... Så jeg vil vide om hvad I synes, og om der er en anden måde at blive gravid på... Uden at have sex og uden at skulle betale?? Hilsen Pige på 15 der ikke lige ved hvad hun skal.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Hvis du altid har ønsket at have børn, når du bliver ældre, er det helt forståeligt at følelsen bliver mere intens til tider. Du skal huske på, at følelser kan ændre sig med tiden, og det kan være, at hvis du venter i et par dage, bliver lysten mindre. Og så kan den blive intens igen på et andet tidspunkt, og sådan kommer det til at svinge.
Du spørger, om det er en god ide at have børn i sådan en ung alder. Det er meget fysisk, psykisk, socialt og økonomisk krævende at have børn. Når du er 15 år, er din krop stadig under udvikling, og det kan være rigtig hårdt for kroppen at skulle opfostre et andet menneske. Det er også meget tidskrævende at tage sig af et andet menneske som er afhængig af en hele tiden. Vi regner med at du stadig er under uddannelse, og hvis du skal forsørge et barn vil der nok ikke være meget tid til at have et job eller passe din uddannelse. Der er også andre årsager som taler imod at have et barn i så ung en alder. Så alt i alt er det en god ide at vente med at have børn. På den måde har du bedre muligheder for at opfostre barn.
Når du bliver ældre, kan du forsøge at få børn, men en bekymring hos dig lyder til at være, at du ikke har lyst til at have sex. Du kan tænke over, om der er en årsag til, at du ikke har lyst til at have sex. Er det fordi du forbinder sex med en ubehagelig oplevelse eller har du hørt nogle ubehagelige historier om at have sex? Hvis du tror, at der kan være en årsag til, at du ikke vil have sex, kan du altid ringe eller chatte med os om det, eller tale med en voksen som du stoler på. Hvis du derimod bare ikke føler dig klar til det, kan du vente og se, om det ændrer sig med tiden. For det er meget normalt, at man ikke føler sig klar til at have sex i din alder.
For at svare på dit spørgsmål, om det er muligt at få børn uden at have sex, må vi sige, at det er muligt at få børn på laboratoriet uden at have sex. Men det er også noget, som du kan forholde dig til på et senere tidspunkt, da du ikke kan få denne behandling som 15 årig.
Vi håber du kan bruge svaret. Du er velkommen til at skrive eller ringe ind, hvis du har flere spørgsmål eller har brug for en uddybning. Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinien