Spørgsmål:
HJÆLP! Mig og min kæreste har et rigtig godt forhold til hinanden, efter vi begge er blevet 15 har vi haft lyst til at prøve at have sex, Den anden dag da vi var hjemme ved hende, fik jeg rejsning og det lagde hun mærke til, derfor spurgte hun om vi endelig skulle prøve sex for første gang. Vi gjorde og det var rigtig rart, men da jeg kom hjem kom jeg i tanke om at det måske var virkelig dumt, især fordi jeg ikke brugte kondom. HVAD SKAL JEG GØRE

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest lyder det dejligt at du har en sød kæreste, og at I har et godt forhold til hinanden. Og at I får lyst til at prøve at have sex sammen er helt naturligt, og det er der ikke noget dumt ved. Bare lige for at slå det fast. :)
Der er selvfølgelig risiko for både uønsket graviditet og smitte med kønssygdomme, når man har ubeskyttet sex. Men hvis det både er din og din kærestes første gang, så er der ikke risiko for sexsygdomme, da det er noget man bliver smittet med, af nogen som har det.
I forhold til om der er risiko for graviditet handler om flere faktorer, og derfor er det lidt svært at rådgive dig i hvad du skal gøre i din specifikke situation, eller om der overhovedet er noget at være nervøs for. Det handler blandt andet om hvor din kæreste var i sin menstruationscyklus, da I havde sex, om du kom oppe i hende osv. Vil næsten anbefale dig at ringe herind, så vi nemmere kan vejlede dig ud fra den situation, du står i.
Men det er godt at vide, at der findes noget der hedder fortrydelsespiller, som kan købes på apoteket. Dem kan man tage hvis man har haft ubeskyttet sex og er nervøs for at blive gravid. De er lidt dyre, og bestemt ikke sunde for kroppen, men kan bruges i nødstilfælde. De kan tages inden for 72 timer.
Hvis du har andre spørgsmål til din situation, er du altid velkommen til at kontakte os igen på chat, brevkasse eller telefon: 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien
xx136.