Spørgsmål:
Min lære siger at hvis jeg har sex med ham, så vil han give mig et 12 tal. Jeg har virkelig brug for bedre karakterer. Det ville gøre mit liv nemmere. Burde jeg gøre det?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Vi bliver lidt bekymrede over det du skriver og det skyldes flere ting, som vi vil uddybe her under.
I Danmark er der en lov om, at der skal være samtykke når man har sex. Det betyder, at sex skal være frivilligt, og at man deltager uden psykisk eller fysisk tvang. At din lærer prøver at lokke dig med bedre karakterer er derfor ulovligt, da det kan ses som tvang. Derudover er det ulovligt for en lærer, at have et seksuelt eller et kærlighedsforhold til en elev uanset aldersforskellen. Denne lov er lavet for at beskytte børn og unge.
Udover det, bestemmer den seksuelle lavalder, at man ikke må have sex med en person under 15 år. Hvis én person over 22, har sex med én under 15 år, så straffes det som voldtægt.
Du spørger om du burde have sex med din lærer. Og som du måske kan regne ud fra det vi har skrevet, så er det ikke noget du burde. Det vil faktisk være strafbart for din lærer.
Det lyder som en lidt svær situation at stå alene i og det kan måske føles som om det er lidt svært at sig nej til sin lærer. Vi tænker derfor på, om du mon har en du stoler på og er tryg ved, som du kan snakke med det om? Det kan måske være dine forældre, en lærer eller en ven, som kan hjælpe dig?
Vi håber det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive på chatten eller ringe herind på 70 20 22 66 på hverdage mellem 15-19.
Hilsen Sexlinien