Spørgsmål:
jeg ved godt at det er uloveligt men hvad skal jeg gøre hvis jeg gør noget med en der er 14 år og vi begge 2 kan li det.

Svar:
Hej, tak for dit spørgsmål.  Hvis du gør noget med en der er 14 år, er det ulovligt og kan straffes. Som voksen har du ansvaret for at stoppe med at have sex med den anden indtil vedkommende er fyldt 15 år. Også selvom I begge to har lyst.
I Danmark er det ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år. Loven er til for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end dem selv. Du kan læse mere om seksuel lavalder her https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder .
Det er selvfølgeligt rigtigt og vigtigt, at I er opmærksomme på at jeres sex sker med samtykke. Det er også godt at du er opmærksom på, at din partner godt kan lide det, I gør sammen. Men forskellen på erfaring og modenhed mellem jer betyder også ulighed i forholdet mellem jer. Det er netop på grund af den ulighed, vi har lovgivningen som beskytter mindreårige mod sex med andre.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.