Spørgsmål:
Så jeg har gemt nogle billeder på snap fra piger jeg ikke kender fik at vide jeg helts ikke skulle gemme Det korte af det længe er efter kort tid inser jeg hva jeg har gjort som jeg har skrevet i et andet brav en form for transe har slettet alt jeg hade gemt fuldstændig men jeg er bange for jeg stadig kan blive straffet da personen var 17... har fortrudt det så inderligt maget og som sagt slettet det hele fuldstændig fra min telefon

Svar:
Hej og tak for din henvendelse
Det er fint, at du har slettet billederne, for det er nemlig ikke tilladt at have billeder af personer, hvis personerne ikke har givet samtykke til, at billederne må deles. Når personen er under 18 år, er det endnu mere alvorligt. Det er strafbart, at være i besiddelse af seksuelle billeder af personer, som er under 18. Derfor kan vi heller ikke garantere, at du ikke kan blive straffet - heller ikke selvom du allerede har slettet billederne.
Men man kan også sige, at du har gjort det bedste, du kan gøre ved at slette billederne, nu hvor fejlen er begået. Det lyder også som om, at du virkelig fortryder at have gemt billederne, og at det ikke kun er frygten for at blive straffet, som motiverede dig til at slette billederne. Det er positivt, hvis denne her oplevelse har sat nogle tanker i gang hos dig, som gør at du ikke vil gemme billeder en anden gang.
Vi vedhæfter nedenfor tre links til sider, hvor man kan læse mere om reglerne og lovgivningen omkring billeddeling. På de sider kan man også læse fortællinger om, hvordan det føles at få delt intime billeder, som man ikke har givet lov til skulle deles.
Sexlinien: https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/billeddeling-uden-samtykke
SletDet: https://sletdet.redbarnet.dk/
StopChikane: https://stopchikane.nu/
Vi håber det har været svar på din henvendelse. Hvis ikke, er du meget velkommen til at ringe til os på 70 20 22 66 eller chatte med os her på alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140