Spørgsmål:
Jeg er forvirret over mig selv og min seksuelle "lyst" og kropsforhold. Jeg har ikke et behov/lyst til seksuel berøring fra sexpartner, faktisk giver det mig ubehag. Selve opstemningen og den varme følelse osv. dernede, er nok for mig. Men jeg har intet imod at give og tilfredsstille sexpartneren. Jeg føler selv det er mærkeligt....og nogle gange føler jeg det er forkert at have det sådan, og jeg kan godt mærke jeg bekymre mig om min fremtidige kæreste vil tage det ilde op. (er lesbisk).

Svar:
Hej! Mennesker kan være ret forskellige med hvordan deres lyst former sig, så den lyst, du oplever, er måske ikke den, man hører mest om. At den ikke er så udbredt gør ikke at den er mærkelig - den er lige så naturlig som andre lyster, fordi det er naturligt med variation i lyst fra menneske til menneske på samme måde som vi er forskellige i den mad og de ting eller mennesker, vi kan lide.
Nogle gange kan ens lyst forandre sig, så du en dag ude i fremtiden måske vil opleve det rarere at modtage seksuel berøring. Det kan være et stabilt forhold, at være dybt forelsket eller at elske den anden dybt vil forandre din lyst. Det kan også være den måde, du ser dig selv og din seksualitet på, der gør det ubehageligt. Det kan være i form af internalisteret homofobi eller mindreværd. Du kan prøve at tænke over, om det er sådan det måske er. Hvis du tror det, så kan du lede efter en psykolog eller psykoterapeut, du kan tale om det med - én der kender homoseksuelle mennesker godt rent professionelt.
Når du en dag møder en du gerne vil være sammen med og I begynder at være seksuelle sammen, er det en god idé, du hurtigt fortæller om din grænse. Hun vil sikkert gerne undgå at sex er ubehageligt for dig. Det kan f.eks. være at du fører hendes hænder over på hende selv og blidt fortæller, at du tænder mere på, hvis hun rører ved sig selv end ved dig.
Indtil du møder hende, så forsøg ikke at lade tanken om det fylde så meget. Måske er det en god idé at tale med en eller et par gode venner om det, så det bliver mere almindeligt for dig at fortælle om det. På den måde kan du 'øve' dig i at kunne snakke om det, så det måske vil føles nemmere sammen med en kæreste.
Vi håber, du kan bruge svaret. Du er velkommen til at skrive igen, eller til at ringe eller chatte med os, hvis du har brug for yderligere svar. Vi holder åbent på alle hverdage kl. 15-19. Hilsen Sexlinien, XX7.