Spørgsmål:
Jeg er bange for min kæreste vil forlade mig fordi jeg ik ville have sex… jeg er i et homosexuel forhold, jeg vil ik have sex, det tænder mig på inden måder, men min kæreste ville gerne, han siger det er fint jeg ik vil, men jeg føler ik det er okay af mig da jeg ik kan nå hans “needs”… jeg er gået igennem en del trauma fra tidligere forhold, det er nok derfor jeg ik vil ha sex, det forstår han, min kæreste, men alligvel frygter jeg han enten ender med at være utro eller slå op, ved ik hvordan jeg skal fortælle ham hvordan jeg virkelig har det…

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål! :-)
Det lyder som om du er i et vanskeligt dilemma, hvor du er bange for at miste din kæreste, hvis du vælger sex fra, men samtidig godt kan mærke at du faktisk ikke vil.  Vi er kede af at høre, at du har været udsat for traumatiske oplevelser, især i så ung en alder, og vi håber virkelig at du er et bedre sted nu.
Det giver rigtig god mening, at du grundet tidligere trauma, ikke har lyst til at have sex lige nu, men det giver også god mening, at du så kan frygte at din kæreste forlader dig. Men det er helt okay, at du ikke kan tilfredstille hans seksuelle behov. Man skylder aldrig nogen at have sex med dem hvis man ikke har lyst. Men måske kan I aftale, at hvis han på et tidspunkt kan mærke, at han længes meget efter sex, og samtidig føler han ikke kan leve med længselen længere, at han så fortæller dig åbent om det - det kan være det kan bidrage til din ro. Husk på, at din kæreste har ansvaret for sin egen beslutning - så når han siger at han godt forstår din manglende vilje til at have sex, og vælger at være kærester med dig, så har han højst sandsynligt også taget stilling til, at det er (i hvert fald for nu) et forhold, hvor det seksuelle ikke har en central rolle. Du er ikke den eneste ansvarlige for at I to kan have et godt og sundt forhold.
.  Bare det at I kan tale om det, kan gøre det nemmere for dig at være i.  Samtidig håber vi også du tager hånd om dine traumer og evt.får noget hjælp til at bearbejde eller håndtere dem, ikke fordi vi tænker der er noget som helst galt i at du ikke vil have sex - sådan kan man både have det med eller uden traumer, men fordi det måske generelt kan forbedre din livskvalitet, og dermed også dit forhold til din kæreste.
Tidligere forhold kan sagtens sætte dybe spor i mennesker, og det kan også påvirke din tiltro til din nuværende kæreste. Måske har du før oplevet, at du ikke blev mødt, forstået og rummet. Det husker din krop højst sandsynligt. Måske har du endda før haft et forhold, hvor du oplevede at du blev nødt til bestemte ting, for at blive elsket af din kæreste. Da vi ikke kender så meget til dine tidligere oplevelser, kan vi kun gisne lidt her i brevkassen.
Hvis  du har mod på det, eller lyst til det, er du meget velkommen til at ringe til os her på Sexlinien, så kan vi sammen tage en længere samtale om din problematik, og give dig en lidt mere personlig rådgivning. Vores telefonnummer er : 70 20 22 66, og ellers kan du også chatte med en rådgiver på alle hverdage fra 15-19. Du finder vores chat inde på vores hjemmeside sexlinien.dk
De bedste hilsener Sexlinien