Spørgsmål:
Hej Sexlinien. Jeg savner forholdet til min exkæreste. Vi slog op tilbage i september og vi er lige blevet gode venner igen. Forleden tog jeg jeg chancen og fortalte hende hvad jeg følte for hende. Hun sagde til mig at hun dater en men man ved aldrig om nogle år. Jeg vil virkelig gerne have hende tilbage hvad gør jeg?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er helt forståeligt og naturligt at man kan savne sin ekskæreste selv flere måneder efter man er slået op. Endnu mere naturligt er det, at man særligt kan savne dem hvis man stadig har kontakt og er venner, som du skriver I er. Det er rigtig fint du tog chancen og fortalte hende, hvordan du har det med hende, men det betyder ikke nødvendigvis hun har det på samme måde. Du skriver at hun pt dater en anden, men 'man ved aldrig om nogle år'. Det er meget naturligt ikke at ville fortælle et andet menneske at man aldrig kan finde sammen igen, da ingen jo kan spå fremtiden, men taget i betragtningen at hun dater en anden, er det nok bedst for dig, hvis du prøver at fokusere på dig selv, venner, familie, hobbyer eller andet og i det prøver at glemme hende og de følelser du har i klemme overfor hende. Det er rigtig fint, hvis I kan være venner, men du skal også mærke efter på dig selv om det gør det sværere for dig at være i, hvis du stadig ikke føler du er kommet dig over jeres break-up.
Vi ved ikke hvad der er gået forud for jeres break-up, men i hårde følelsesmæssige tider som det du går igennem lige nu er det vigtigt at huske sig selv på, at der også var en (eller flere) grund(e) til at I gik fra hinanden og du nu kan bruge tiden på at fokusere mere på dig selv og hvad du har lyst til/brug for.
Alt dette er selvfølgelig nemmere sagt end gjort og det kan være rigtig hårdt at komme sig over en man har elsket og brugt meget tid sammen med. Det er derfor også vigtigt at du trækker på dit netværk, evt. snakker med venner om de følelser/tanker du går og har dig, samt bruger tiden på noget/nogen du holder af.
Vi håber du kan bruge vores svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive herind igen eller gøre brug af vores chat eller telefon (70202266) i hverdage fra 15-19.
Mvh, Sexlinien xx20