Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg hedder A. Jeg er 26 år og min kæreste hun er 27 år. Vi har været sammen i 5 år nu. Vi er glade for hinanden. Vi elsker hinanden og vi er åbne og ærlige omkring alt. Vores sexliv er også helt udmærket. For nogle år tilbage bad min kæreste mig om at holde op med at onanere ved hjælp af porno og escort sider. Det havde jeg ikke noget problem med da jeg vidste hvor meget det betød for hende. Før vi kom sammen brugte jeg ikke kun pornosider men også escort sider til at onanere da jeg syntes tanken er fræk og pirrende. Jeg syntes uden for fantasien at det er forkert og modbydeligt at kvinde bliver udnyttet på den måde og kan ikke understrege hvor forkert jeg synes at betale for sex er. Da der også er menneskehandel og alt muligt dårligt involveret. Det er udenfor fantasien. Men i fantasien tænder jeg lidt på tanken og har derfor brugt escort sider til at onanere. Jeg havde i nat efter mange år lyst til at gå ind på en escort side og få lettet trykket. Jeg har ikke rigtig kunne sove i 3-4 nætter nu så tænkte det var en god måde ligesom at få adrenalinen ud af kroppen. Min kæreste og jeg deler hinandens telefoner når vi enten skal på nettet, se i kalenderen, se billeder, whatever. Fordi som sagt vi har intet at skjule for hinanden. Men i morges stod min kæreste med min telefon med en escort side åben og spurgte hvad det var for en side og om jeg var tilfreds med mig selv. Jeg sagde at jeg ikke har kunne sove i nat og jeg brugte den til at onanere. (Da vi startede vores forhold og senere hen i vores forhold har jeg indrømmet op til flere gange at jeg har brugt escort sider til at onanere). Min kæreste er sur, skuffet og ked af det. Jeg er ret sikker på hun ikke stoler på mig, måske føler hun at hun ikke er nok og jeg ved ikke hvad. Jeg har holdt mig væk fra onani ved hjælp af porno og escort sider i 3 år nu. Men i nat slog tanken mig jeg havde lyst og jeg gjorde det. Nu står jeg i den situation at min kæreste nok ikke kommer til at tale til mig, vil se på mig uden at tænke jeg tænke på alle mulige andre og måske nok også føle jeg har været hende utro. Jeg ved godt alle de her ting, men jeg havde et svagt øjeblik og jeg ligger ikke mere betydning i det her. Jeg elsker min kæreste hun er den dejligste pige i verden. Jeg ved bare ikke om hun kan tilgive mig. Kan i hjælpe mig? Er jeg forkert på den? Hvordan gør jeg det godt igen? Så hun måske med tid kan stole på mig igen?

Svar:
Hej,
Tak for at dele dine spørgsmål og dine tanker med os.
Du spørger om forskellige ting og vi vil hjælpe så godt vi kan med at sætte tingene lidt i perspektiv, men vi kan desværre ikke give ét svar der løser hele problemet.
Det er altid en svær situation, når man bryder en aftale man har i sit parforhold. Det kan komme til at påvirke følelsen af tillid, som det virker til, at det har gjort for din kæreste lige nu. Det virker også til at det er dét, der er det akutte problem lige nu: hvordan hun kan tilgive dig og stole på dig igen.
Når du skriver, at I er åbne og ærlige omkring alt, tænker vi umiddelbart, at det handler om at være ærlig i den her situation og fortælle hende, hvad du skriver til os. At du havde et svagt øjeblik, og at du ved, at det var et brud på jeres aftale. Og forhåbentlig, er den dén tryghed og tillid I har opbygget sammen gennem årene, stærk nok til, at hun stoler på det du siger nu.
Når det er sagt, så tænker vi også, at denne situation måske peger på, at der er noget ved den her aftale om, at du ikke bruger porno og escort-sider som ikke helt fungerer?
Ved du, hvorfor hun ikke bryder sig om, at du bruger porno og escort-sider til at onanere med? Vi hører ret ofte herinde, at brug af porno i et forhold kan være noget der kan være en kilde til usikkerhed. For nogle, kan det aktivere usikkerhed omkring ens krop, da porno virkelig får én til at tænke på samfundets kropsidealer. Kan det være at din kæreste oplever at sammenligne sig med de kropsidealer som porno og escort-siderne indeholder?
Nogle oplever også onani og brug af porno i et forhold som et fravalg. Kan det være at din kæreste oplever at hun bliver valgt fra? Måske ville det være fint at snakke om, at man stadig godt kan have lyst til at have et seksuelt liv med sig selv, uden sin partner, selvom man er i et forhold.
Dette var nogle perspektiver, som måske ville være gode, at snakke om, når tingene har lagt sig lidt. Fordi du virker til at være meget reflekteret over, at det er en fantasi og at du godt ved at det ikke har noget med ”virkeligheden” at gøre. At det ikke handler om, at du kan lide hende mindre ved at du bruger porno og escort-sider.
Vi håber virkelig, at I kan få en god snak omkring det hele.
Hvis du godt kunne tænke dig at få yderligere rådgivning i forhold til dit problem, er du være mere end velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 på alle hverdage mellem 15 og 19.