Spørgsmål:
Kære brevkasse Jeg har det sidste års tid ses med en dreng. Han fået en positiv klamydiatest, så jeg er naturligvis også blevet tjekket. Den første var negativ, så tænkte det måske var en falsk negativ. Derfor er jeg igen blevet testet men den er også negativ. Jeg er blevet podet hvilket jeg har fået af vide skulle give de mest præcise resultater. Drengen har gået med det siden vinter, da han fik det af en anden pige der, uden at vide det. Jeg forstår ikke hvordan jeg ikke kan være positiv da det jo nærmest er 100% sikkert jeg burde have det. Kan det have gået over af sig selv og ville det gøre mig steril? Eller burde jeg blive undersøgt endnu en gang? Håber i kan hjælpe, da jeg ikke forstår hvordan det er muligt min test har været negativ begge gange Hilsen K

Svar:
Hej K. Tak for din henvendelse.
Klamydia smitter ikke hver gang man har sex. Du kan stole på resultatet fra dine podninger. Du har ikke klamydia. Det er en misforståelse at man 100 % sikkert får klamydia, hvis man har sex med en der har klamydia.
Det kan godt være at du har været smittet og at det så er gået over af sig selv. Men det kan også sagtens være at du slet ikke har været smittet. Sterilitet er en typisk frygt i forbindelse med klamydia. Klamydia kan i få tilfælde give problemer med fertiliteten, men langt de fleste får de børn de gerne vil have, også selvom de har haft klamydia. Det er almindeligt at blive bekymret, men rigtig mange unge kommer fint igennem at have haft klamydia.
Vi håber at du kan slippe bekymringerne og stole på dine negative test. Du har gjort det helt rigtige ved at søge læge og ved at kontakte os med dine tvivl.
Du er altid meget velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00 – 19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien