Spørgsmål:
Kære Sexlinien Jeg har været sammen med en som har fået herpes. Vi har haft sex mange gange, men jeg har ikke fået symptomer på det - i så fald er de meget milde (har ikke lagt mærke til noget). Jeg ses ikke med den smittede mere, men tænker at der er stor sandsynlighed for at jeg har det, da vi havde ubeskyttet sex mange gange. Hvordan skal jeg forholde mig til det i forhold til min næste sexpartner? Skal jeg fortælle det til personen, eller skal jeg KUN forholde mig til det hvis jeg får symptomer? Håber i kan hjælpe mig med spørgsmålet :) Med Venlig Hilsen

Svar:
Hejsa – og tak for dit spørgsmål.
Herpes smitter som udgangspunkt kun hvis man har et aktivt udbrud – altså har et herpesudbrud med et eller flere sår. Det er altså derfor ikke sikkert, at du er blevet smittet i første omgang, men der er selvfølgelig en risiko. Det er ikke altid men selv lige får kigget ordneligt efter i underlivet inden man har sex med en anden. En sjælden gang i mellem kan herpes smitte uden, der er et aktivt udbrud, men chancen er lille.
Man kan ikke teste for Herpes med mindre man får et udbrud, og derfor kan du ikke blive diagnosticeret, når du ikke har haft et udbrud.
Normalt vil det første herpesudbrud komme 1-2 uger efter man er blevet smittet, hvor man kan få influenzasymptomer som ondt i halsen, træthed, muskelsmerter osv. Desværre er herpes en skummel sygdom, så symptomerne kan være meget milde – og så kan virus ligge og vente længe på at gå i udbrud igen.
Det er en god ide, at holde øje med dit underliv og tjekke efter små sår, hvis du er bekymret. Desto hurtigere man får behandling når man har et udbrud, desto hurtigere kan man få bugt med udbruddet igen.
Der er ingen grund til at involvere din næste sexpartner i det, når du ikke har eller har haft et udbrud. Det ville være god stil at være sikker på du ikke har nogle sår, inden du har sex med nogen. Det er god stil helt generelt.
Ellers synes vi bare, at du skal lade det ligge i baghovedet, så du er opmærksom på at reagere på det, hvis du pludselig får noget der kunne være et herpessår, og i det tilfælde søge læge hurtigst muligt. – igen ikke fordi det er farligt, bare for at det bliver så mildt og nemt for dig som muligt.
Så, der er som udgangspunkt ingen fare for at du smitter nogen, hvis ikke du har et aktivt udbrud, men rigtig godt, hvis du er opmærksom på at det kan komme, og super fedt at du søger hjælp for at begrænse smitterisiko. Tak for det!
Vi håber dette svar kunne hjælpe dig.
Du er også altid velkommen til at chatte eller ringe til os på 70 20 22 66
Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Mvh Sexlinien.