Spørgsmål:
Kære sexlinien Jeg har haft ubeskyttet oralsex med tre mandlige partnere, og er begyndt at tænke over om jeg burde blive testet for sexsygdomme. Jeg har haft en lille smule ondt i halsen på det seneste, og ved ikke om det bare er fordi det begynder at blive koldt, eller det er et tegn på jeg er blevet smitter med noget. Giver det mening at blive testet? Og hvor lang tid skal der gå fra jeg kan være blevet smittet til jeg skal testes? Og hvor/for hvad skal jeg overhovedet blive testet for? Og når jeg skal have oralsex i fremtiden, skal jeg så bede min partner om at tage et kondom på? Har så mange spørgsmål og håber i kan svare på dem <3

Svar:
Hej med dig!
Vi kan sagtens forstå, at det kan være svært at finde hoved og hale i oralsex. Sygdomme her smitter nemlig lidt anderledes end ved fx vaginal sex. Overordnet skal man primært være opmærksom på herpes, da det er meget udbredt, meget smitsomt og både smitter mellem mund-mund, mund-kønsdel og kønsdel-kønsdel. Heldigvis er herpes ikke farligt, men blot generende, når det er i udbrud. I princippet smitter klamydia, gonoré, syfilis og HIV også via. oralsex, men her er risikoen ret lille. Det er selvfølgelig værd at være opmærksom på, hvis man har ubeskyttet sex med mennesker, som tilkendegiver at være smittet med en af de sygdomme, eller som måske har særlig høj risiko for at være det. Det er også værd at vide, at HPV smitter via. oralsex – især hvis man ikke er HPV vaccineret. Nogle typer HPV kan nemlig øge risikoen for at udvikle kræft i mund/hals. Man bestemmer helt selv, om man vil bruge kondom eller ej når man dyrker oralsex. Men man må gerne bede sin partner om at tage et kondom på.
Man kan blive testet for alle ovenstående seksuelt overførte sygdomme meget let hos egen læge. Klamydia er meget udbredt i Danmark lige nu hos unge mennesker mellem 15-25 år, og derfor kan det være en god ide, at være lidt ekstra opmærksom på den. Den er dog ikke farlig at få i halsen på samme måde, som den er farlig vaginalt. Klamydia og gonoré kan man se i en podning efter ca. 2 uger. Syfilis kan påvises i en blodprøve 12 uger efter smitte, med mindre man får et sår på kønsdelene inden da, som man vil kunne pode fra og dermed også påvise syfilis. HIV kan man få påvist via. en kombi-test allerede 4 uger efter smitterisiko. Herpes tester man ikke for, med mindre man får et udbrud. Bliver man smittet, kommer udbruddet typisk 1-2 uger efter smitte – men det kan også komme langt senere eller måske slet ikke. Har man et udbrud vil man typisk kunne pode et sår og dermed bekræfte herpes virus.
Det korte og lange er: tag til lægen og blive testet hvis du er nervøs, også for din egen nattesøvns skyld. Risikoen er meget lille for smitte via. oralsex, men den kan ikke udelukkes, og det er godt at være opmærksom på, at den er der.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen eller ringe til os på tlf. 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Med venlig hilsen
Sexlinien XX131