Spørgsmål:
Hej. Jeg har mødt en mand jeg er rigtigt glad for, der har åbnet op omkring at han har herpes på kønsdelene (har haft det i 6 år). Jeg har selv herpes i form af forkølelsessår, med hyppige udbrud. Jeg er i tvivl om hvor hyppigt han er, men mener han tager piller hver dag. Jeg synes han er enormt dejlig og vil sådan set gerne fortsætte med at se ham, men ingen af os har lyst til at bruge kondom forevigt, men jeg har heller ikke lyst til at have herpes på både kønsdelene og læberne. Så jeg tror mit spørgsmål er, om det er helt hul i hovedet at have ubeskyttet sex hvis han, som han siger, er god til at mærke sine symptomer? Jeg vil så gerne blive ved med at se ham, men jeg vil ikke bruge kondom forevigt som sagt.. jeg er lidt i vildrede og synes det er enormt svært at finde hoved og hale i de forskellige typer infektioner og om man kan have det flere steder samtidigt osv osv.. håber i kan hjælpe mig!

Svar:
Hej med dig
Det lyder dejligt, at du har mødt en sød mand, som er transparent med at have herpes (det er jo også meget almindeligt). Herpes smitter i særdeleshed, når man har et aktivt udbrud, og kondom har faktisk ikke den store effekt mod herpessmitte. Derfor anbefaler vi, at man afholder sig fra sex, hvis man har et udbrud eller kan mærke, at et er på vej. Risikoen for smitte udenfor aktive udbrud er heldigvis rigtig lille, så dér kan I have sex lige som I har lyst, også ubeskyttet. Man kan altså sagtens have et godt og rigt sexliv med herpes.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Du kan læse lidt mere om herpes her og her, hvis du har lyst.
Ellers er du altid velkommen til at chatte eller ringe til os på 70 20 22 66 på hverdage mellem 15 og 19.
Mvh Sexlinien, Xx130