Spørgsmål:
Hej med jer/dig Jeg har her for ca 2 dage siden modtaget oralsex fra min kærste der her herpes/forkølelsessår og det var sltså ubeskyttet og efter ligger jeg mærke til et Micro sår hun havde på læberne og så gik jeg jo i panik nærmest men hun sagde at der var kommer sår på så hun ik smittede længere så jeg er temmelig bange for at jeg nu har herpes både type 1 og 2 ved ik helt hvad jeg skal gøre nu jeg har ogs lagt mærke til at da vi prøvede at have sex i går gjorde hele mit pikhovde ekstremt ondt som sådan en svien og i dag har jeg lagt mærke til at jeg har lidt rødme dernede og så læste jeg selfølig lidt på det og jeg har også ondt i halsen og hovedpine så er næsten 100% sikker på at jeg har det men ved det jo ik hvornår skal jeg kontakte min læge hvis jeg vil testes?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Hvis du har fået rødme og blærer på kønsdelene, skal du kontakte din læge for at afgøre, om det er herpes. Lægen kigger på såret og afgør, om det er herpessår. Eller afgøres det ud fra en beskrivelse af sygdomsforløbet. Herefter kan hun/han sikre sig ved at pode såret eller tage en blodprøve. Udbruddene kan mindskes eller fjernes helt ved behandling, som består af tabletter eller creme.
Viser det sig at du har fået herpes, er der ingen grund til at panikke. Herpes er i princippet bare en slags forkølelsessår, som man kan få ved kønsdelene. Udbruddene bliver mildere og kortere med tiden, og nogle stopper med at få udbrud i perioder. I modsætning til at mange, som får deres første herpesudbrud, tror, kan man sagtens få et velfungerende sexliv, selvom man har virusset i kroppen. Faktisk bliver 80% af alle seksuelt aktive danskere smittet med herpes på et tidspunkt i deres liv, men nogle aldrig får et udbrud. Så mange kan ikke helt undgå at blive smittet på et tidspunkt.
Ift. risiko for smitte må vi sige, at herpes er meget smitsomt, og når man har udbrud, er det vigtigt ikke at dyrke sex eller kysse. Der skal helst gå fra nogle dage op til en uge efter et herpesudbrud med sår er helet, før man igen kan kysse og have sex. Desværre giver kondomer og slikkelapper ikke god beskyttelse mod smitte med herpes.
Som du selv har læst dig frem til, er symptomerne smerter, hævelse, rødme, kløe og svie på kønsdelene efterfulgt af små, væskefyldte blærer, der brister og bliver til sår. Det første herpesudbrud viser sig som regel inden for en uge efter smitte og varer omkring to uger. Man kan få hovedpine, ondt i halsen, let feber og muskelsmerter ved første udbrud. Efterfølgende udbrud af herpes er ofte mildere og varer kortere tid.
Du kan læse mere om herpes her
Vi håber at du kan bruge svaret, og du er altid meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefonnummer 70 20 22 66.