Spørgsmål:
Hej, Jeg er en pige på 14 år, og jeg har for nyligt haft sex med en dreng, jeg godt kan lide. Vi startede med kondom, men så fjernede vi det, efter noget tid. Jeg har taget en fortrydelsespille, og tænker på om jeg snart skal tage en graviditetstest? Mange andre unge piger får jo deres mens, men jeg har kun haft min 1 gang, og det var for ca. 11 måneder siden, og har ikke haft den siden. Jeg ved ikke om jeg kan blive gravid, når jeg ikke har haft den i så lang tid. Min veninde siger at jeg ikke kan. Hvad mener i?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Selvom din menstruation er uregelmæssig, hvilket den ofte er i starten, kan du godt blive gravid.
Fortrydelsespillen virker ved at udskyde eller forhindre din ægløsning, så ægget ikke kan blive befrugtet af en sædcelle. Da din menstruation stadig er uregelmæssig, er det umuligt at vide, hvornår du har din ægløsning. Derfor er der en risiko for, at fortrydelsespillen ikke har udskudt eller forhindret din ægløsning. Derfor anbefaler vi, at du tager en graviditetstest 3 uger efter I havde ubeskyttet sex.
Vi går ud fra, at du ikke bruger anden prævention end kondomer, men i tilfælde af at du bruger hormonel prævention (fx p-piller), er du beskyttet mod graviditet, såfremt du tager pillerne efter anvisningerne - og en fortrydelsespille er derfor unødvendig.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien