Spørgsmål:
Vi var samlet en masse 1. g piger til noget julehygge hos en hvor vi fik en del shots så snakken flød lystigt! På et tidspunkt snakkede vi om vores første sexoplevelser og det viste sig at næsten alle havde deres første forsøg med en veninde. Ikke altid vellykket men aligevel ... Jeg blev meget glad ved at høre det for mit allerførste experiment var med en pige i et telt da vi ikke var særlig gamle. Jeg har altid tænkt det måske var lidt mærkeligt så jeg blev glad over at høre hvor mange der havde lignende oplevelser. Tænker måske det hænger sammen med at vi piger ikke er så bange for at røre hinanden og at vi har mange soveaftaler osv.? Er det også jeres indtryk at det er superalmindeligt?

Svar:
Hej med dig!
- Og mange tak for dit spørgsmål.
Ja - vi tænker det samme som dig. På grund af heteronormativitet er der sikkert mange, som også tror at de er alene med at have prøvet noget med sine venner af samme køn, da man først begyndte at eksperimentere. Så der er sikkert et stort mørketal af mennesker, som hellere vil holde det hemmeligt, end at tro på at andre vil acceptere at det er helt okay. Det lyder mega fedt, at I havde sådan en spændende snak om sexoplevelser. Og det kan nemlig være super lettende for dem der lytter, når nogen deler ud af deres egne erfaringer. Du blev glad for det de andre delte, og på samme måde kunne nogle andre blive glade af noget du delte. Det er bare fedt at få luftet sine tanker med andre, og føle at vi trods alt ligner hinanden, selvom vi er hver vores egen person.
Det samme gælder sikkert i drengegrupper. Vi tænker at mange skammer sig og er bange for at andre ville opdage noget, som er helt forventeligt: Man vokser op, og får lyst til at opdage kroppen, følelserne og fantasien om sex (alene eller sammen med andre). Og ved siden af sig, har man sine venner, som man er tryg ved. Det giver super god mening, at de første oplevelser kan være med en god ven, som man stoler på og har leget meget sammen med. Sexlyst bliver fodret af vores evne til at lege med fantasier, og man har sikkert leget tonsvis af gange med sine venner, i forvejen.
- Så du har sikkert ret. Det giver mega god mening!
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109