Spørgsmål:
Hej jeg er Amalie på 16 og jeg har stadig ikke haft mit første kys. Jeg bliver mega nervøs bare jeg er i nærheden af en dreng og jeg bliver mega usikker. Desuden har jeg ingen ide om hvordan man snaver og nu tørre jeg ikke prøve det fordi alle har prøvet det nu, så nu går de fleste udfra at jeg ved hvordan man snaver, så er bange for det bliver mega akavet hvis jeg sket ikke kan finde ud af det

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål.
Vi kan sagtens forstå det kan være enormt nervepirrende før ens første kys. Det er helt normalt at føle sig nervøs og usikker omkring det .
Det er vigtigt at huske, at alle udvikler sig i deres eget tempo, især når det kommer til romantiske og intime oplevelser som det første kys. At føle sig presset af andres erfaringer kan føre til unødig stress og angst. Det kan være du kan prøve at øve dig på tankegangen, at du er på din egen "rejse", og at det første kys vil ske, når det føles rigtigt for dig.
Nogle kan godt lide at snakke om det med andre. Måske du har en veninde, ven eller kender en voksen, som vil være god at snakke med om det. Det kan være du kender en i samme båd? Så kan det være de kan give støtte, rådgivning og måske endda dele deres egne erfaringer.
Før du kaster dig ud i en romantiske eller intim relation, er det vigtigt at have en dybere forståelse af dig selv. Hvad føler du dig klar til? Hvad er dine personlige grænser? Vil du gerne kysse med en du kender og er tryg ved eller skal det være en du ikke kender så godt? Måske kan du tænke over hvilke forventninger og håb du har - men husk at det første kys ikke altid vil være det bedste kys. Det er lidt en skrøne at man er "god" eller "dårlig" til at kysse, rigtig langt hen ad vejen handler det om at lære at kysse med en anden person og den måde de gør det på. Det kan godt tage lidt tid og være lidt akavet.
Husk at tage det stille og roligt. Ting som det første kys bør ikke føles som om det er noget du skal. Når du er klar til at prøve det, er det vigtigt at tage det i dit eget tempo. Du behøver ikke at starte med at snave. Du kan begynde med at give et blidt kys eller kram og derefter gradvist udforske mere som f.eks. at snave, når du føler dig klar og komfortabel til det.
Vi håber, at svaret her er en hjælp. Ellers kan du chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19.
Mvh
Sexlinien, xx128