Spørgsmål:
Hej kan man godt blive gravid hvis man har haft sex uden kondom men brugte en p pille lige efter og så gik der nogle timer hvor jeg skulle ud og brække mig og 2 dage efter købte man en fortrydelsespille.. kan man godt blive gravid stadig selvom man stadig er på p piller?

Svar:
Hej! Normalt er der ingen risiko for graviditet, når du tager dine p-piller. Men det er rigtig svært at sige til dig, at der ikke er nogen risiko for graviditet selvom, vi gerne ville sige det. Her er et par grunde til, hvorfor der måske kan være en lille risiko:
1) Når du kaster op et par timer efter at du har taget din p-pille, skal du skynde dig at erstatte den ved at tage den næste p-pille i pakken. Det er ikke nødvendigt at tage en fortrydelsespille, hvis du bare sørger for at erstatte p-pillen. Når du ikke erstatter den, svarer det til, at du har glemt en p-pille. Så kan det være rigtigt nok at tage en fortrydelsespille, men prøv at læse mere her på siden om glemte p-piller, da det også har betydning, hvilken uge af blisterarket, du kastede p-pillen op. Du kan også læse brugervejledningen i æksen med dine p-piller.
2) Du har taget en fortrydelsespille, men der er to slags. Du skal være opmærksom på er, at den ene slags fortrydelsespille nedsætter virkningen af dine p-piller frem til du begynder på et nyt blisterark. Den fortrydelsespille hedder EllaOne og har du taget den, skal du bruge kondom samtidig med at du fortsætter med at tage p-pillerne indtil du begynder på næste blisterark. Du kan læse mere om fortrydelsespiller her.
Hvis der er noget ved vores svar, der gør dig i tvivl, er det en god idé at ringe og snakke med os på rådgivningen. Vi er åben på hverdage kl. 15-19. Du kan også snakke med lægen eller apoteket.
Hilsen Sexlinien, XX7.