Spørgsmål:
Hej med jer, Jeg har en spiral af mærket kyleena, som beskytter i fem år. De fem år er gået til januar. Jeg vil høre om der sker noget ved at lade den sidde yderligere et halvt år, da det passer dårligt i mit liv at få den skiftet nu. Er det farligt at lade den sidde? Og beskytter den stadig lidt eller er virkningen færdig? Håber i vil hjælpe mig med at få svar på mit spørgsmål. God jul!

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Kyleena skal tages ud senest i slutningen af det femte år efter den er sat op. Det skyldes både, fordi virkningen falder og fordi det ikke er godt at lade den sidde i længere tid. Derfor anbefaler vi ikke, at du lader den blive i et halvt år efter de fem år. Ti gengæld kan du få sat en ny ind op umiddelbart efter udtageningen. Vi vil dog anbefale dig at tage kontakt til din læge, hvis du har yderligere spørgsmål til din specifikke spiral-situation.
Hilsen Sexlinien