Spørgsmål:
Jeg er en kvinde på 23 år som oplever smerter under penetrationssex. Det begyndte efter et ubehageligt samleje da jeg var 19 år, og har desværre hængt ved lige siden. Jeg kan godt sætte tamponer op, og har ikke problemer under gynækologiske undersøgelser, men ved penetration oplever jeg en sviende og smertefuld fornemmelse. Samtidig kan det være svært for min partner at indføre penis, da mine ikke relaxerer nok (formentlig). jeg har gået og tænkt over, om det måske er vaginisme, jeg lider af. Hvor mine muskler kramper ufrivilligt grundet noget psykisk. Jeg har oplevet med nogle partnere, at det ikke gør ondt. Men det kræver et stærkt tillidsbånd, meget lyst og meget forspil. Men i lange perioder har jeg undgået penetrationssex, da det sjældent er behageligt for mig. Hvordan kan jeg komme problemet til livs? Jeg ønsker at kunne have penetrationssex uden smerter, når jeg har lyst. Skal jeg købe glidecreme, benytte vaginale dilatorer? Lave knibeøvelser, gå til psykolog?

Svar:
Hej, og mange tak for dit spørgsmål!
Først vil jeg lige sige, at jeg er ked af at høre, at du har haft en ubehagelig oplevelse med et samleje. Som du selv skriver kan sådan noget godt hænge ved, og påvirke en senere i livet – for eksempel når man har sex. Men der er heldigvis masser af steder man kan søge hjælp.
Du skriver, at du har tænkt over, om det kan være vaginisme du har? Vaginisme eller skedekramper er, som du selv beskriver, at man ufrivilligt spænder så meget i musklerne i bækkenbunden, at det gør det svært eller smertefuldt at få noget ind i skeden.
Vi kan desværre ikke give et konkret svar på, om det er dét der giver dig, de smerter du oplever, da smerter også kan skyldes andre ting. Men når man har smerter er det vigtigt at få det undersøgt. Du kan gå til egen læge eller blive henvist til en gynækolog, som kan undersøge, om der er noget andet fysisk galt, som skal behandles. Og så er det selvfølgelig vigtigt, fordi det ikke er meningen, at det skal være smertefuldt at have sex!
Hvis de mener, der er tale om kramper, kan du blive henvist til at tale med en psykolog eller sexolog med erfaring med seksuelle traumer eller seksuelle problemstillinger. Men du vil også kunne blive henvist til sexologisk klinik i din region, hvor man kan få behandling ved sexologiske problemstillinger – også smerteproblematikker. Der har de specialiseret og gratis behandling, da det er på hospitalet.
Vi håber meget at du kan bruge vores svar til noget, og ønsker dig held og lykke med det hele!
Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe til os på 70 20 22 66 eller kontakte os på chat alle hverdage mellem klokken 15:00 og 19:00.
Hilsen Sexlinien