Spørgsmål:
Hej jeg er en 14 årig dreng. Jeg skriver fordi jeg har meget svært ved og få sperm ud og ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg plejer normalt godt og ku få mit sperm ud men her den sidste måned eller mere har jeg slet ikke kunne få det ud. Jeg er bange for hvad det kan være.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Det er ikke ualmindeligt, at man kan opleve perioder, hvor der ikke kommer sperm ud af pikken, når man onanerer eller har sex.
Ud fra det du har skrevet, er vi ikke helt sikre på, om du godt kan få orgasme, men uden sæd - eller om du har svært ved at få orgasme i det hele taget, og at der derfor ikke kommer noget sæd ud.
I begge tilfælde kan der være både psykiske og fysiske årsager til dit problem. Hvis man er træt, ked af det, bekymret eller stresset i en periode, kan det også påvirke, hvordan det hele fungerer forneden. Nogle oplever, at de ikke kan få stiv pik, nogle at de ikke kan få orgasme - og nogle oplever altså ligesom dig, at der ikke kommer noget sæd ud. De problemer kan nogle gange blive selvforstærkende, fordi man bliver ked af det eller bekymret over, hvis noget ikke virker som sædvanligt. Og dén bekymring kan være med til, at problemerne bare vokser sig større. Hvis du kan genkende det, vi har beskrevet her, er det nok den mest sandsynlige forklaring. Og vi vil råde dig til at tale med nogen, som du er tryg ved om problemet. Det kunne være en ven, en søskende eller en af dine forældre. Du må også meget gerne skrive eller ringe til os herinde på sexlinien for at tale mere om de her ting.
Manglende udløsning (altså at der ikke kommer sæd ud) kan dog også godt have en ren 'kropslig' årsag. Og når man har været vant til, at der altid kom sæd ud, og der så pludselig ikke gør - sådan som du skriver - kan det faktisk være en fin idé, at komme en tur til lægen. Det er ikke fordi, vi tror, at det er noget farligt - men det er bare en god idé at tage til lægen, når noget ændrer sig pludseligt.
Vi håber, at det har været svar på dit spørgsmål. Som sagt er du meget velkommen til at skrive til os på chatten eller ringe på 70 20 22 66. Det kan du gøre alle hverdage mellem 15 og 19. Du kan også læse mere på vores emneside om manglende udløsning.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140
Dreng/Mand på _ år